artikel

Alcoholvrij bier is bezig aan een niet te stuiten opmars

Café 3029

Alcoholvrij bier is bezig aan een enorme opmars die niet meer te stuiten is. Grote brouwerijen als Grolsch, Heineken en AB-InBev komen met een alcoholvrije variant op het eigen premium pils en Bavaria komt zelfs met alcoholvrij bier op tap komt. ‘De consument vindt steeds meer momenten om te genieten van bier, maar daar past niet altijd alcohol bij.’

Alcoholvrij bier is bezig aan een niet te stuiten opmars

‘Het is geen hype maar een trend’, zegt Bavaria-marketeer Thomas Richters, duidend op de almaar toenemende populariteit van alcoholvrij bier. Zijn Bavaria heeft altijd geloof gehouden in het biertje zonder alcohol, ook toen concurrent Buckler het loodje legde nadat Youp van ’t Hek het biertje belachelijk maakte in zijn oudejaarsconference van 1989. Buckler, eigendom van Heineken, verdween van de markt, maar Bavaria was vastbesloten er een succes van te maken.
Ten opzichte van 1989 zijn de tijden behoorlijk veranderd. Drinken onder de 18 is verboden, met een glas op achter het stuur is not done en de aandacht voor een gezonde consumptie is wijdverbreid: het bestellen van een alcoholvrij biertje is volledig geaccepteerd.

Consumptie steeg in 2016 met 18 procent

Het heeft lang geduurd, maar zeker de laatste jaren heeft de alcoholvrije variant een serieuze plek ingenomen op de biermarkt. Ook wat betreft smaak, zegt Rick Kempen van Bier&Co: ‘Alcoholvrij bier dat momenteel gebrouwen wordt, kan zich nu prima meten met een gewone pils of speciaal bier. Onder aanvoering van Duitse brouwerijen is men er in geslaagd technieken te ontwikkelen alcoholvrij bier te maken met de smaak van bier.’ Alcoholvrij is in, vooral door de toegenomen bewustwording van het gevaar van alcohol in het verkeer, maar ook door de bewustere consumptie. Een trend die niet meer is te stoppen is, zelfs als Youp van ’t Hek het opnieuw belachelijk zou maken. De cijfers laten het zien: afgelopen jaar steeg de consumptie van alcoholvrij bier met 18 procent, blijkt uit recente cijfers van de Nederlandse Brouwers. Sinds 2010 verdriedubbelde de consumptie ruimschoots tot bijna 400.000 hectoliter per jaar.

Lees ook: Heineken 0.0: primeur voor Nederland én Heineken

Eerste alcoholvrij bier van Heineken

Heineken is één van de merken die dit jaar de stap naar alcoholvrij waagt. Met het Buckler-debacle vers in het geheugen durfde de brouwerij dit onder de eigen naam jarenlang niet aan, omdat Freddy Heineken niet wilde tornen aan het bekende Heineken-merk. Huidig topman Jean-Francois van Boxmeer ziet de enorme groeimarkt van alcoholvrij wél als een kans, maar dan alleen als het alcoholvrije biertje kwalitatief hoogstaand is. ‘Veel tijd en energie is geïnvesteerd in het vinden Alcoholvrij biervan het optimale recept’, zegt Heineken-marketeer Lisa van der Heijden. En daar is Heineken heel goed in geslaagd, vindt Kempen van Bier&Co. ‘Het is een prachtig bier geworden.’ Om het beste resultaat te bereiken liet Heineken teams uit verschillende landen samenwerken aan het optimale recept en brouwproces. De meesterbrouwers hebben lange tijd gebrouwen en geproefd om tot een goed smakend 0.0 bier te komen. Het resultaat mag er wezen, vindt Heineken. ‘Door veel onderzoek hebben we het perfecte recept gevonden voor Heineken 0.0’, stelt Van der Heijden. Voor het alcoholvrije bier stapt de brouwer af van het bekende groene etiket, Heineken 0.0 is blauw, zodat duidelijk het verschil te zien is.

Sinds 2010 verdriedubbelde de consumptie van alcoholvrij bier ruimschoots tot bijna 400.000 hectoliter per jaar

Met 0.0 wil Grolsch blijvende stappen zetten

Ook Grolsch heeft zich opnieuw op alcoholvrij bier gestort met de introductie van de Grolsch 0.0. Het alcoholarme Stender (0,5%) is van de markt gehaald. ‘Consumenten geven steeds vaker de voorkeur aan alcoholvrij boven alcoholarm bier. Mensen die moeten rijden of zwangere vrouwen willen het liefst helemaal geen alcohol’, zegt Grolsch-marketeer Remco van der Meer. In het verleden had Grolsch al alcoholvrije varianten met Grolsch Malt, maar die zijn uit de markt gehaald. Met de 0.0 denkt Grolsch wel een blijver te hebben. ‘De brouwmeesters hebben dankzij moderne brouwtechnieken een bier gebrouwen zonder alcohol maar mét een echte biersmaak’, zegt Van der Meer.

Lees ook: Speciaalbier en alcoholvrij stuwen bierverkoop

Suiker-arme Radler 0.0

Naast de Grolsch 0.0% heeft de Twentse brouwer twee nieuwe varianten 0.0% Radler op de markt gebracht: Limoen en Ice Tea Perzik. Deze nieuwe radlers bevatten 35% minder suiker dan andere radlers. Grolsch speelt hiermee in op de behoefte van de consument naar minder suiker en minder calorieën: slechts 25 kcal per 100 ml. Ook de 0.0% bevat minder calorieën: 23 kcal per 100 ml. Ter vergelijking: pils bevat 41 kcal per 100 ml en andere alcoholvrije radlers gemiddeld 35 kcal. Vooral de radler 0,0 is een groeimarkt voor de brouwerijen, denkt Kempen van Bier & Co. ‘Het positieve van radler 0,0 is dat het de normale bierconsumptie nauwelijks in de weg zit. Mensen nemen zo’n drankje in plaats van een cola, waardoor de biermarkt terrein verovert op de frisdrankmarkt. Als is de radler al weer over zijn hoogtepunt heen.’

Klassiek pintje zonder alcohol

Om te komen tot een verantwoorde alcoholconsumptie heeft AB InBev uitgesproken tegen het einde van 2025 de productenportefeuille uit te breiden zodat ten minste 20 procent van het biervolume niet- of laagalcoholhoudende dranken bevat. Jupiler 0,0% is een alcoholvrij pilsner dat wordt gemaakt met dezelfde ingrediënten als het klassieke Jupiler pintje. AB InBev beweert dat de smaak kwalitatief beter is dan de alcoholarme Jupiler NA (0,5%), die wegens gebrek aan succes van de markt is gehaald. Dankzij een innovatief brouwproces blijft de smaak van de Jupiler 0.0% veel authentieker dan die van bijvoorbeeld de NA-pils, zelfs wanneer de alcohol er na het fermentatieproces wordt uitgehaald, aldus AB Inbev. In 2011 nog bracht de Leuvense biergigant het alcoholvrije Jupiler Force op de markt, maar dat bleek geen succes. Amper drie jaar na de lancering werd de productie stopgezet.

Lees ook: Alcoholvrij groet in de horeca met 44 procent

Pionierswerk Bavaria

Met de populariteit van het alcoholvrije segment heeft Bavaria het gelijk aan haar zijde gekregen. ‘In een dalende markt hebben we juist de kar getrokken omdat we altijd geloofd hebben in alcoholvrij bier voor de toekomst’, zegt Richters. De brouwerijen die nu overschakelen op alcoholvrij profiteren mee van het pionierswerk dat de Brabantse broAlcoholvrij bieruwerij heeft verricht, bijvoorbeeld door het aanboren van nieuwe kopersgroepen met de introductie van nieuwe producten, zoals Rosé 0.0, Mex 0.0 en Wit 0.0. Volgens Richters is het een logische stap dat andere brouwerijen zich nu ook op de alcoholvrij-markt begeven. ‘Het is het hardst groeiende segment in de markt’, zegt hij. ‘Wij zijn de autoriteit op het gebied van 0.0, maar we kunnen dit biertype nou eenmaal niet claimen.’ Wel blijft Bavaria inzetten op vernieuwing. ‘Uiteraard blijven we met oog op de toekomst nog verder innoveren in dit segment. Zo komen we nu als eerste brouwer met 0.0% op de tap in de Nederlandse horeca.’

Alcoholvrij bier in horeca

Om te zorgen dat alcoholvrijbier ook in de horeca serieus wordt genomen, adviseren de brouwers een goede invulling aan dit segment te geven, net als de overige biersegmenten. Bavaria adviseert horecaondernemers smaakvariatie in het assortiment aan te brengen, door minstens twee varianten te hebben. Daarnaast moet de cafébaas actief kenbaar maken wat hij te bieden heeft, bijvoorbeeld door 0.0% op te nemen in de bier -of drankenkaart. ‘Het wordt alleen een succes als je het ook actief aan de man brengt’, zegt Richters. ‘Net als met andere bieren.’  De Grolsch 0.0% is door de horeca met open armen ontvangen, zegt Van der Meer. ‘De Stender was met dat beetje alcohol toch een moeilijk product’, zegt hij. Nu is het zaak om met de 0.0 echt stappen te maken en niet alleen te presenteren als iemand nog moet autorijden. ‘Qua smaak kan de 0.0 de concurrentie met een normaal pilsje aan, dus maak er een proactieve keuze van’, adviseert Van der Meer. De campagne van Heineken voor de 0.0 is net opgestart. Eén van de middelen om bekendheid voor het product te creëren is sampling. ‘We gaan heel veel mensen de 0.0 laten proeven’, zegt Van der Heijden. ‘We verwachten veel consumenten te kunnen overtuigen met de goede smaak.’

Reageer op dit artikel