artikel

Tien theetrends voor de horeca

Café 1205

Wat zijn de theetrends voor de horeca. Arnoud Francken van het bedrijf Axxent ‘Masters in Tea’ zette op de vakbeurs Horecava tien theetrends op een rij.

Tien theetrends voor de horeca

1. Aandacht

‘Aandacht voor thee wordt steeds belangrijker in de horeca. Wanneer thee op een mooie manier wordt gepresenteerd, dan ziet een gast dat er aandacht is voor het product. In de horeca kan men er een hele presentatie van maken met bijvoorbeeld verse kaneel en gember als garnering.’

2. Kwaliteit

‘Je ziet steeds meer kwaliteitsthee in de horeca. Vooral losse thee.’

3. Certificering

‘Het is bijna een gegeven aan het worden: naast duurzaamheidslabels zie je de laatste tijd ook dat om bio-thee wordt gevraagd in de horeca.’

4. Uitpakmoment

‘Gasten willen verrast worden. Dit kan je bereiken door de thee op een mooie manier te presenteren, maar ook door het spannend te maken voor de gast. Zo zijn er bijvoorbeeld theesoorten op de markt die worden gepresenteerd in een boekendoosje, of in een envelopje met daarin een briefje met het verhaal waar de thee vandaan komt.’

5. Trendy smaken

‘Je ziet een ontzettende ontwikkeling in smaken. Groene thee heeft al de markt veroverd, nu is het kruidenthee. Bijvoorbeeld gemberthee. Maar ook matcha, een groene poeder gemaakt van vermalen theebladeren uit Japan, is sterk in opkomst. Superfoods raken steeds meer in thee verweven.’

6. De oorsprong

‘Het wordt steeds belangrijker in de horeca om te vertellen waar thee vandaan komt. Niet alleen waar het vandaan komt, maar ook in welke omstandigheden de thee werd geplukt.’

7. Foodpairing

‘Er zijn hele mooie foodcombinaties met thee. Thee heeft de mooie eigenschap dat het niet overschreeuwd. Thee complimenteert. Heel interessant voor de horeca als je thee en voedsel kan gaan combineren. Dat is ook iets wat je steeds meer ziet.’

8. De theekaart

‘Een speciale theekaart, dat is een trend die we steeds meer zien. In de kaart kan worden opgenomen waar de thee vandaan komt. Gasten willen steeds meer het verhaal achter een product weten.’

9. Events

‘Events op theegebied. Dit om nog meer mensen enthousiast te maken over thee.’

10. Ontdekken

‘Het ontdekken is eigenlijk de alles omvattende trend die zichtbaar is: gasten willen ontdekken – verrast worden met presentatie, achterhalen waar een product vandaan komt, maar ook nieuwe theesoorten ontdekken.’

Mannenthee

Arnoud Francken sluit af met een trend die niet in de top 10 voorkomt, maar die hij nog graag zou zien groeien: mannenthee. Stoere thee ontwikkelen, waardoor nog meer mannen thee drinken.

 

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels