artikel

20 jaar Bagels & Beans: ‘Wij brengen hartelijkheid in de horeca’

Café 13

Broodjes- en koffieketen Bagels & Beans werd in 1996 opgericht door Ronald Bakker en zijn vrouw Ninande Thio. Inmiddels is het een 100 procent franchiseketen met 72 vestigingen en staat het concept aan de vooravond van een buitenlands avontuur. Het geheim van Bagels & Beans volgens Bakker: hartelijkheid en gezonde voeding.

20 jaar Bagels & Beans: ‘Wij brengen hartelijkheid  in de horeca’
Foto: Diederik van der Laan

Ruim twintig jaar geleden keken Ninande Thio en Ronald Bakker eens om zich heen in Amsterdam. Waar kun je nou fatsoenlijk koffie drinken of een broodje eten? ‘Lunchzaken waren zó ongezellig’, kijkt Bakker terug op de ontwikkelfase van Bagels & Beans.

De twee hadden net hun succesvolle zalencentrum verkocht, waar ze om 8.00 uur de eerste vergadergasten ontvingen en om 3.00 nog de toiletten stonden te boenen na een bruiloft. Ze wisten: áls we weer iets gaan beginnen, dan is het daghoreca. ‘Konden we ook eens vrij zijn met Kerstmis en ’s avonds met vrienden afspreken.’

De frustratie over lunchadressen indachtig, stonden in het allereerste businessplan drie dingen: goede koffie, iets met broodjes – nergens stond toen nog dat het bagels zouden worden – en gezondheid. Met die drie ingrediënten onder de arm namen de twee driekwart jaar de tijd om uit te vogelen waaraan hun nieuwe concept moest voldoen. Om inspiratie op te doen, reisden ze door heel Europa en de VS om horeca- en retailconcepten te bekijken: wat is er al? Wat vinden we leuk?

Hartelijkheid

Sociaal dier Bakker miste in de horeca daarnaast vriendelijkheid en hartelijkheid. ‘Het was puur

Foto: Diederik van der Laan

frustratie. We wilden die hartelijkheid in de horeca brengen.’ Die hartelijkheid zit in zijn karakter. ‘Als ik in de auto zit, laat ik altijd iedereen oversteken of voorgaan, ik vind dat fijn om te doen. Zakelijk ook. Tuurlijk, je moet geld verdienen, anders heeft je bedrijf geen bestaansrecht. Maar dat is nooit de reden geweest om dit te starten.’

Ook rustgevendheid is voor Thio en Bakker een belangrijk thema: de horecazaak die zij voor ogen hebben, moet mensen een rustpunt bieden. ‘Die rust creëer je met vriendelijkheid, de juiste muziek en een rustig interieur met rustige, maar wel vrolijke kleuren. We hebben een architect gezocht die ons begreep.’

Koffie en bagels => Bagels & Beans

Uit een eerder horeca-avontuur, in Frankrijk, kenden ze een Panamese koffieboer die op duurzame wijze zijn bonen verbouwt. In Amsterdam liepen ze tegen een Amerikaanse bakker aan die in de stad was blijven hangen en puike bagels bakte.

Al deze ingrediënten werden bij elkaar gegooid, en in 1996 opende aan de Ferdinand Bolstraat de allereerste Bagels & Beans. ‘We hebben niet geadverteerd, maar groeiden heel snel. Na drie maanden stond buiten een rij.’ Dus al snel dachten ze over groei: nog een vestiging, misschien ooit vijf. In 2002, er waren toen vier vestigingen, opende de eerste franchiselocatie. ‘Hadden we zelf niet aan gedacht, maar we kregen de vraag.’ Inmiddels bevalt het franchisemodel de eigenaren zó goed, dat alle eigen vestigingen zijn verkocht. Sinds vorig jaar is Bagels & Beans een 100 procent franchiseformule.

Gemiddeld krijgt Bakker elke dag van het jaar een verzoek binnen van een potentiële franchisenemer, waarmee het één van de populairste horecafranchises van Nederland is. Van die 350 aanvragen, wijzen Bakker en zijn team er 340 af. ‘We zoeken naar de juiste types, ondernemers die hetzelfde gevoel uitdragen als wij. Ik zie het niet als puur zakelijke overeenkomst. Ik wil weten of het een persoon is waar ik minimaal vijf jaar mee kan samenwerken. Of er een klik is.’

Persoon achter de ondernemer

Een standaardcontract duurt bij Bagels & Beans vijf jaar. Bakker werkt met een bureau dat de eerste

Foto: Diederik van der Laan

werving en selectie doet. Pas bij een tweede gesprek schuift hij wel eens aan. ‘Maar ik ga geen cv’s meer doornemen. Ik ben vooral geïnteresseerd in de persoon achter de ondernemer. Weten waar iemand is opgegroeid, welke muziek hij luistert. Dan kan ik beter inschatten of het mensen zijn die bij het bedrijf passen.’

En dat betekent dat hij vaak nee zegt. Ook tegen ondernemers die voldoende eigen vermogen meebrengen en eerder succesvol horecazaken hebben opgebouwd. ‘We zijn erg selectief. Daarom bevalt franchise ons goed, want we kennen en vertrouwen iedereen. Franchise is een huwelijk. Als er een keer iets misgaat, ga je niet meteen met advocaten dreigen. We zoeken ondernemers die begrijpen dat wij ook nog steeds een lerende organisatie zijn waar dingen fout kunnen gaan.’

‘Ik denk dat we in nederland
uit kunnen komen
op 120 vestigingen’

Uit al die honderden aanvragen heeft Bagels & Beans in 2016 bijvoorbeeld slechts zeven nieuwe vestigingen geopend, en dan ook nog een paar met bestaande ondernemers die een tweede of derde vestiging wilden – die gaan voor.

Bagels & Beans heeft drie franchisecoaches. Die helpen vooral met de opstart van een nieuwe vestiging, de eerste weken tot het team staat. Daarnaast zijn er twee franchisemanagers, die de wat serieuzere gesprekken voeren over de boeken en de vooruitzichten.

‘We zijn mensen’, wil Bakker graag benadrukken. ‘Ik heb wel eens franchisenemers huilend bij mij thuis op de bank gehad. Omdat er privé wat was, het had niets met het bedrijf te maken. Sommige ondernemers zie je alleen zakelijk, met anderen gaan we wel eens uit, je kent hen goed. Ook franchisenemers onderling hebben veel contact.’

450.000 euro per jaar

Bagels & Beans zette in 2016 (toen met 68 vestigingen) 29,8 miljoen euro om. Gemiddeld doet een vestiging dus zo’n 450.000 euro per jaar. ‘We hebben ooit één vestiging gesloten wegens tegenvallende resultaten; dat was in de crisis. En we hebben een keer een contract opgezegd, omdat de ondernemer zich herhaaldelijk niet hield aan de hygiëneregels. Dat voelde vervelend; we hadden toch veel energie gestoken in het selecteren. Achteraf hebben we misschien ook te lang gewacht, maar als iemand steeds belooft het beter te doen, maar het gebeurt niet, dan is het een keer genoeg.’

De entryfee bedraagt 15.000 euro, Bakker rekent voor een nieuwe vestiging tussen de 190.000 euro en 250.000 euro aan investering. Daarvoor moet de ondernemer ook minimaal 40.000 euro eigen vermogen inbrengen. Per jaar draagt elke vestiging 5 procent franchisefee en 1 procent marketingfee af.

Bagels & Beans in het buitenland

In 2013 zijn Thio en Bakker in de VS geweest, omdat iemand daar hun concept wel zag zitten en wilde praten over een master-franchisecontract. ‘We hebben toen gezegd: we gaan pas over de grens als we in Nederland meer dan zestig vestigingen hebben. Dan is de basis stabiel, en kunnen wij er een tijdje uit.’

Foto: Diederik van der Laan

Want om een master-franchise goed op te zetten, verwacht Bakker een maand of drie op locatie te zijn.

Toen vorig jaar de zestig was gepasseerd, is binnen de organisatie afgesproken dat 2017 het jaar is waarin alles wordt voorbereid op buitenlandse groei. Daarvoor wordt nu gekeken naar Duitsland, België, Frankrijk en Scandinavië. Dat er dichter bij huis wordt gekeken dan de VS, heeft volgens Bakker een heel praktische reden: zijn vrouw heeft vliegangst, en deze landen zijn per auto of trein bereiken.

Het concept zal grotendeels hetzelfde zijn als hier, met bagels en de Panamese koffie als basis. Wel wordt per markt gekeken naar het productaanbod. Zo schenkt Bagels & Beans in Nederland geen alcohol, maar zal in Frankrijk wijn op het menu komen; dat hoort bij de lunchcultuur daar. ‘Ik ben niet zo arrogant om te zeggen dat het concept dat hier werkt, overal exact zo werkt. Zelfs McDonald’s hanteert niet wereldwijd hetzelfde menu.’

Kritiek punt

Bagels & Beans bestaat ruim twintig jaar. Als in de komende jaren de eerste buitenlandse vestigingen opengaan, is daarmee een kritiek punt bereikt. Als het concept over de grens aanslaat, denkt Bakker zelfs richting zeshonderd vestigingen te kunnen groeien. Daarna komt ook een sprong naar de VS of Azië in beeld. ‘Maar als die eerste niet aanslaan, trekken we misschien wel de stekker uit het internationale plan.’ Overigens is er al een tijdje een vestiging in Aken. Maar die is van een Nederlandse ondernemer, dus ziet Bakker die feitelijk niet als buitenlandse vestiging.

Maar denk niet dat Thio en Bakker momenteel alleen maar over de grens kijken. In Nederland zou Bakker wat graag een vestiging op Schiphol of een andere luchthaven openen. ‘Daar heb ik echt wel wat voor over. Het helpt de naam internationaal bekend te maken.’

Organische groei

Een hard numeriek doel in Nederland heeft hij niet, Bakker gaat meer uit van organische groei. ‘Maar we hebben wel een kaart van Nederland waarop we nog witte vlekken zien. Ik denk dat we uit gaan komen rond de 120 vestigingen in Nederland. Dat lijkt me een evenwichtig, gespreid aantal. Ik snap bijvoorbeeld niets van Subway; die blijven er maar winkels in knallen. Ik weet niet wat hun einddoel is, maar die willen geloof ik wel vierhonderd vestigingen openen.’

‘Er zijn meer bedrijven met goede koffie; daar onderscheiden we ons niet mee. En er zijn ook anderen met gezonde voeding bezig, al denk ik wel dat wij daarin in ons segment een voortrekkersrol spelen. Al willen we niet belerend zijn, als iemand 1 centimeter cream cheese op zijn bagel wil, zullen we daar niets van zeggen, maar we willen tegelijkertijd een ruime keus bieden voor veganisten. Service en vriendelijkheid vind ik het allerbelangrijkst. Daar draait het om bij Bagels & Beans.’

Bagels & Beans staat met (over 2016) een omzet van 29,8 miljoen euro op plek 49 in de Misset Horeca Top 100 Grootste Bedrijven en Merken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels