artikel

Menukaart maken: meer omzet met kleine aanpassingen

Café 1717

Meer omzet behalen door je menukaart aan te passen. Dat was de strekking van de sessie tijdens de Terras Bootcamp 2017 bij Satelliet in Breda van Menukaartmeisje Linda Even. Een kleine aanpassing met een groot effect: haal de eurotekens van je menukaart.

Menukaart maken: meer omzet met kleine aanpassingen
Linda Even, alias Menukaartmeisje

Geen eurotekens

‘Je helpt de gast met kiezen wat hij wil eten,’ dat is wat ik altijd in mijn achterhoofd houd bij het maken van een menukaart. Je helpt ze bij wat ze willen eten, niet bij wat ze willen betalen. Daarom mijn eerste advies: haal de eurotekens van de kaart. Je verzacht dan de betaal-pijn.’

‘Leg ook geen extra nadruk op de prijzen. Niet in kleur, niet dikgedrukt of in een kader en zeker niet in een groter lettertype dan de naam van je gerecht of de omschrijving.’ 

Tip bij een menukaart maken: beperk de keuzes

Een gast wordt niet blij van een menukaart met heel veel gerechten, aldus Even. ‘Beperk je keuzes en deel ze in in categorieën. Dat kan zijn voor- hoofd- en nagerechten. Maar ook hamburgers en steaks. Haar advies:

Fine dining: 7 voorgerechten, 10 hoofdgerechten en 7 nagerechten
Lager segment: 6 voorgerechten, 6 hoofdgerechten en 6 nagerechten.

Tip bij een menukaart maken: gebruik het Decoy effect

Wordt nog erg weinig toegepast op menukaarten, terwijl het juist een hele goede kans is om jouw gast te verleiden om meer geld uit te geven op een horecaterras. Hoe werkt het?

Stel, je wilt graag jouw gast verleiden om een taartje te bestellen bij de cappuccino. Dit kun je aantrekkelijker maken door een combinatie te maken en het Decoy effect (decoy betekent letterlijk lokaas) te gebruiken:

Cappuccino €2,50
New York Style Cheesecake €6,00
New York Style Cheesecake met cappuccino €6,50

Het is waarschijnlijker dat een gast een andere keuze maakt tussen twee opties, als een derde, minder aantrekkelijke optie wordt toegevoegd om de waarde van de duurste optie te laten zien (onderzoek van Ariely). De combinatie van de cappuccino en de New York Style Cheesecake is opeens een goede deal! Dat komt omdat de prijs van de cheesecake als vergelijkingsmateriaal dient op je menukaart.

Tip bij een menukaart maken: zet jouw margemakers centraal

De stars uit je assortiment zijn jouw toppers: ze worden veel verkocht (ze zijn dus populair) en ze hebben een fijne winstmarge.
Deze gerechten verdienen het om in het zonnetje te staan en de meeste aandacht te krijgen op je menukaart. Geef ze een goed zichtbare plek én gebruik waardevolle woorden in de menuomschrijving. Wil je meer saté verkopen? Gebruik een kader in je menukaart, accentueer met kleur of gebruik een mooie foto van het gerecht.

Waardevolle woorden

Onderzoek van Cornell University ondersteunt dat waardevolle woorden in de menuomschrijving, bijvoorbeeld ‘New York Style Cheesecake’ in plaats van ‘Cheesecake’, de verkoop te boosten met bijna 30 procent.

Ander voorbeeld van waardevolle woorden zijn knapperig brood met een sesamkorst. Linda Even: vooral geografische termen werken goed en zintuigelijke termen. Italiaanse bol, krokant korstje, Zeeuwse kruiden zijn voorbeelden. Sla niet door, adviseert Even. Woorden als smaakexplosie kun je beter niet gebruiken. Of de beste uien (hoe weet je dat…).

‘Met kleine aanpassingen van je menukaart kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat de gemiddelde besteding omhoog gaat, je meer flessen wijn, meer driegangenmenu’s, meer nagerechten of meer bijgerechten verkoopt. Net wat je zelf wilt. Benadruk bij het maken van de menukaart de gerechten die jij graag wilt verkopen. Door kleur, door beeld door extra accenten op het menu.’

Eten en drinken samen op de kaart

Op vragen van bezoekers of je je drankenkaart samen met je menukaart moet aanbieden zegt Even duidelijk ‘ja’. Ze adviseert ook om dranksuggesties te doen bij gerechten op je menukaart. Als je meer flessen wijn wilt verkopen, adviseer je een fles. Wil je open wijnen schenken bij elk gerecht, dan geef je dit mee als suggestie.

Een van de bezoekers heeft een kaart met ‘regels’ er op. Sommige gerechten kunnen niet besteld worden als het te druk is. Even adviseert dit om te draaien en een kleinere kaart te maken voor piekmomenten. Dat werkt positiever dan gasten vertellen dat dingen niet mogelijk zijn. Ik zou ze op piekmomenten die kleinere kaart aanbieden en dan kan alles.’

Basistips bij het maken van de menukaart:

  • Werk met de eigen huisstijl, kleuren en laat ook het logo van de zaak terugkomen op het menu.
  • Zorg altijd voor een schone menukaart zonder scheuren en vlekken
  • Is de menukaart wel goed leesbaar voor gasten? Ook bij enkel sfeerlicht? Is er voldoende contrast tussen letters en achtergrond?
  • Zitten er geen spelfouten in? Of krijgen kinderen nog steeds een ver(r)assingsmenu?

Lees verder: Hoe maak je de ideale menukaart?

Wie is Linda Even?

Linda Even van Menukaartmeisje.nl specialiseert zich in het optimaliseren van menukaarten om zo meer winst te genereren voor restaurants. Ze helpt horecaondernemers om met hun menukaart herhaalbezoeken te stimuleren, gasten te helpen kiezen en de gemiddelde bestedingen flink te verhogen. Het begon in het horecabedrijf van haar ouders waar ze de menukaart ging aanpassen. 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels