artikel

Trends winterterras: overkappingen, terrasverwarmers en warmtekussens

Café 3211

Horecagasten willen het liefst 365 dagen per jaar buiten zitten. Daardoor stijgt de vraag naar terrasoverkappingen en terrasverwarmers. Verder maakt efficiënt mobiel bestellen en tijdsbesparing door pinnen en contactloos betalen dat het terras nóg winstgevender kan zijn.

Trends winterterras: overkappingen, terrasverwarmers en warmtekussens
Harm van Rooij van Varpo Online merkt dat de terrasheaters steeds efficiënter worden en ook grotere oppervlakten kunnen verwarmen.

De trends voor het winterterras 2017 staan in het teken van buitenleven, zegt Rien Sterk, sales-adviseur van Stobag Benelux. ‘Mensen willen 365 dagen per jaar buiten genieten. Dat is van invloed op de inrichting van het terras. Door producten zoals overkappineg, terrasverwarmers, lamellendaken, vrijstaande paviljoens en pergola-zonwering toe te passen, kan het terras het hele jaar door worden gebruikt.’

Een terras moet volgens hem zó ingericht worden dat gasten ook tijdens een klein buitje kunnen blijven zitten. ‘Er is niks zo vervelend dan tijdens je hoofdgerecht naar binnen te moeten verhuizen vanwege veranderende weersomstandigheden. Door de zonwering aan de zijkanten te voorzien van een glazen schuifwand of screen kunnen ondernemers hun terras wind- en waterdicht maken, waardoor gasten ook in de winter buiten kunnen zitten. Verder dient een terras kindvriendelijk en makkelijk toegankelijk te zijn (ook voor rolstoelgebruikers) en de nodige privacy bieden. Dat laatste kan gerealiseerd worden door het plaatsen van een screen of het glas te voorzien van een speciale behandeling waardoor inkijk wordt geminimaliseerd.’

Terrasoverkappingen onontbeerlijk op winterterras

terrasoverkappingen

Een terras moet zó ingericht worden dat gasten ook tijdens een klein buitje kunnen blijven zitten, zoals bij café de Tijd in Oisterwijk

Sterk merkt dat ondernemers vaker voor een overkapping kiezen. ‘Er is een absolute stijging waarneembaar in de verkoop van overkappingen. Gasten willen comfortabel genieten. Als er ook ’s winters op het terras gegeten en gedronken kan worden, betekent dat meer omzet voor de horecaondernemer. Uiteindelijk gaan mensen eerder naar binnen bij een restaurant met een vol terras dan bij een restaurant zonder overdekt terras en zonder gasten in het restaurant.’

Ondernemers die overwegen een overkapping aan te schaffen, adviseert hij om eerst bij de lokale gemeente te informeren wat de (on)mogelijkheden zijn voor het mogelijk plaatsen van een terrasoverkapping. ‘Mogen er wel/geen staanders op het terras geplaatst worden, wat is de maximale grootte van de overkapping en moet deze eventueel demontabel zijn? Het zijn belangrijke zaken om rekening mee te houden.’

Dit jaar heeft Stobag een zip-screen geïntroduceerd die geleverd kan worden met een maximale breedte van 7 meter en een hoogte van 3 meter. ‘Ideaal om grote overkappingen te voorzien van een (deels) transparant doek, waarbij gasten ook in de herfst en winter uit de wind op het terras kunnen zitten en toch contact houden met buiten’, vindt Sterk.

Terrasverwarming

terrasheaters

Vuur en warmte geven een winterterras een gezellige, comfortabele uitstraling.

Steeds meer terrassen worden voorzien van verwarming, zegt Harm van Rooij, productspecialist bij Terrasheater.nl van Varpo Online. ‘Rond september is het overdag op het terras, maar koelt het naar mate de avond vordert behoorlijk af. Een elektrische of gasheater zorgt ervoor dat gasten toch buiten kunnen blijven. Niks is vervelender dan halverwege de avond naar binnen te moeten verhuizen omdat het buiten te koud wordt. Een onverwarmd terras kan alleen op warme dagen benut worden, of je moet met dekentjes, jassen of vesten gaan werken. Een goed verwarmd terras kan bijna jaarrond uitgebaat worden. Voor veel horecazaken betekent het terras een flinke verhoging van het aantal zitplaatsen en dat betekent meer omzet. Sommige terrasheaters kunnen uitgebreid worden met speakers of spots zodat warmte, licht en muziek in één toestel geïntegreerd zijn. Zo is het mogelijk om subtiel het terras te voorzien van alles wat uw klanten nodig hebben.’

Leestip: Winterterras Van Heeckeren zorgt voor topomzet

Daarnaast zijn er ondernemers die hun zaak willen uitbreiden, maar dit is simpelweg niet mogelijk of te duur, merkt hij. ‘Met terrasverwarming kan een horecazaak met een relatief kleine investering uitgebreid worden met enkele vierkante meters. Voor een horecaondernemer is het voornaamste doel om de gast een zo prettig mogelijk verblijf te geven. Lekker eten en drinken in de buitenlucht is voor velen een ultiem plaatje. Een ondernemer die zijn terras voorziet van verwarming verhoogt daarmee het comfort waardoor gasten vaak langer blijven zitten.’

Verwarmde rookplek

Sinds het verbod op roken in een horecagelegenheid wordt ook een groeiend aantal terrassen voorzien van terrasverwarming om het het hele jaar door de rokers een verwarmde rookplek te bieden, vervolgt hij. ‘Door een tijdschakelaar te gebruiken, kunnen rokers zelf de heater aanzetten en gaat het toestel automatisch uit na verloop van de ingestelde tijd.’

Naast warmte zijn er ook toestellen die een flinke bijdrage leveren aan de sfeer. Flameheaters zijn daar volgens hem een goed voorbeeld van. ‘In deze gasheaters brandt een vlam in een glazen koker. Dat zorgt voor een gezellig vuurtje. De flameheaters kunnen ook puur als sfeermaker dienen bij een entree van bijvoorbeeld een hotel.’

Steeds efficiënter

Van Rooij merkt dat de terrasheaters steeds efficiënter worden en grotere oppervlakten kunnen verwarmen. ‘Bepaalde merken spelen juist in op het design en produceren ook een mooie heater. Daarnaast zijn er meerdere mogelijkheden op het gebied van aansturing. Voorheen kon een elektrische heater alleen via een schakelaar bediend worden, nu is een koppeling op domotica of smartphone ook mogelijk. Wat het meest geschikt is, hangt af van de situatie. Een afstandsbediening klinkt handig, maar op plekken waar veel verschillende mensen werken is een afstandsbediening niet altijd geschikt. Een afstandsbediening kan namelijk kwijt raken of de batterijen zijn leeg. Weeg de mogelijkheden goed tegen elkaar af. Alle gastoestellen zijn ook verkrijgbaar met handmatige ontsteking. Dit is goedkoper maar kan wel minder makkelijk zijn in het gebruik. Het aansteken duurt dan al snel 30 seconden. Zeker als een toestel iedere keer op verzoek van de klant wordt aangestoken, kan dit lastig zijn.’

Terrasheater.nl kan iedere horecagelegenheid een passend toestel bieden, benadrukt Van Rooij. ‘Zo plaatsen we bij een restaurant in een authentieke boerderij nostalgische, geëmailleerde gasheaters terwijl bij een modern hotel strakke, asymmetrische gasheaters gebruikt worden. En als de heaters juist aan het oog moeten ontspringen, kunnen we ze in het plafond bouwen.’

Wel is het volgens hem belangrijk om op tijd bij een project betrokken te worden. ‘Wij merken dat we vaak pas benaderd worden na afronding van het terras. In dat geval zijn de aansluitingen van gas of elektra ook al geplaatst en is dat bindend. Helaas zien wij in sommige gevallen dat de positie van die aansluitingen beter had kunnen zijn. Wanneer wij kunnen meedenken over het aanleggen van aansluitingen, kan een optimaal resultaat behaald worden.’

Licht

Waar bij particulieren het licht van een terrasheater vaak uit den boze is, kan dit licht voor horecaondernemers juist heel positief werken. ‘Klanten zien dan al op een afstand dat het terras verwarmd is en zullen daardoor wellicht dat terras kiezen boven het terras van de buurman, waar geen terrasverwarming aanwezig is. Elektrische heaters met een lamp geven meer licht dan gasheaters. Dit is de reden dat sommige horecaondernemers een aantal rode/oranje lampen plaatsen tussen de gasheaters, om toch te profiteren van de aantrekkingskracht van een rode gloed. Er zijn sinds enige tijd elektrische heaters verkrijgbaar met een low glare-lamp. Deze lampen geven minder fel licht en stralen een gezellig, niet hinderlijk rood licht uit. Zo hebben terrasbezoekers en medewerkers geen last van een felle lamp.’

‘Er zijn toestellen op elektra, aardgas en propaangas. Bij elektra is de installatie minder ingrijpend en de investering lager. Het bereik van een elektrisch toestel is wel beperkter dan een gasheater. Daarnaast geeft een elektrisch toestel bijna altijd licht, maar is onderhoud nauwelijks nodig.’ Een aardgastoestel is wat voordeliger in gebruik, geeft veel warmte en juist weinig licht. ‘De installatie is wat ingrijpender dan bij elektra, maar aardgas kan ook grote terrassen verwarmen. Om storingen te voorkomen, is het raadzaam om jaarlijks onderhoud te laten plegen.’ Een propaantoestel wordt aangesloten op een gasfles. ‘Hierdoor is er geen installatie nodig en is een toestel flexibel inzetbaar. Dit is ideaal voor terrassen waarbij geen montage aan de gevel mogelijk is. Een nadeel van gasflessen is wel dat deze gevuld moeten worden. Er zijn ook leveranciers die lege flessen omruilen voor volle flessen, zodat de ondernemer dit zelf niet hoeft te doen.’

Leestip: Winterterras voor ondernemers met ambitie

 

Warmtekussens als terrasverwarmers

stoov warmtekussens

De Stoov-warmtekussens bieden gasten een verrassende beleving en zorgen voor een verlening van het terrasseizoen.

Ook de Stoov-warmtekussens bieden de gast een verrassende beleving en zorgen voor een verlenging van het terrasseizoen. ‘Klanten die langer blijven en dan toch dat extra wijntje of een koffie bestellen. Met name in het najaar willen gasten de laatste zonnestralen meepikken. Ze zijn aangenaam verrast als ze daarbij op een heerlijk warm Stoovje kunnen zitten. Dat vergroot de kans dat ze nog dat extra drankje bestellen’, aldus Teun van Leijsen.

Hij merkt dat steeds meer ondernemers voor Stoov kiezen. ‘Onze kussens, die tegenwoordig ook geborduurd of bedrukt kunnen worden met een bepaald logo, liggen al op meer dan honderd locaties in Nederland en dagelijks verwarmen we duizenden gasten. Gasten zijn super enthousiast over Stoov. Gastvrijheid en onderscheidend vermogen zorgen in dit geval voor extra omzet op het terras. Een klant van ons heeft drie maanden lang alles bijgehouden en kon 15 procent meer terrasomzet bijschrijven. Volgens hem te danken aan Stoov. Hij heeft de warmtekussens dus inmiddels dubbel en dwars terugverdiend. En hij is de talk of the town.’

Ondernemers die overwegen Stoov aan te schaffen, adviseert hij gebruik te maken van de regelingen die de overheid biedt om te investeren in duurzame producten. ‘Vraag de EIA (Energieinvesteringsaftrek) aan, schrijf versneld af. Tel je alles bij elkaar op en neem je een kleine besparing mee in je huidige terrasverwarming, dan verdien je de kussens ruim binnen een jaar terug. Nog los van extra omzet. Hebben ondernemers hierbij hulp nodig, dan helpen we ze graag. Bovendien gaan we met een selectief aantal horecagelegenheden samenwerken om onze naamsbekendheid te vergroten. Hiervoor hebben we een speciale variant van het warmtekussen laten maken die we extra voordelig kunnen aanbieden.’

Handterminals

Het verschil tussen een terras in de zomer en datzelfde terras in de winter is tegenwoordig lang niet meer zo groot als vroeger, legt Patrick Strik, vestigingsmanager bij Eijsink, uit. ‘In het verleden schafte je je kassa aan met enkele handterminals en deze lagen dan op de plank tot de zon ging schijnen en het terras volliep. Op dat moment moest je dan in het mooie weer op het volle terras een topprestatie wegzetten met apparatuur die je al een tijd niet gebruikt had.’

Strik adviseert om juist het hele jaar door te werken met de combinatie mobiel bestellen en afrekenen met een eigen gastheer/gastvrouw in combinatie met de handterminals en de Bar/Kitchen Manager van Eijsink. ‘Dan is er één aanspreekpunt voor gasten; zij kunnen bij dezelfde persoon bestellen en afrekenen. Daarnaast zijn er runners die via efficiënte looproutes drankjes en gerechten naar de tafels brengen. Werken je gastheren/-vrouwen met handterminals en een mobiele pin, dan is het opnemen van bestellingen en het afhandelen van een betaling eenvoudig en snel geregeld. Zo houd je al veel meer tijd over voor gastvrijheid en gastenbinding.’

Worden bestellingen via deze handterminals vervolgens verwerkt met de Bar/Kitchen Manager, dan wordt het hele proces nóg efficiënter, vervolgt hij. ‘Drankbestellingen komen automatisch op een scherm in de bar terecht en gerechtenbestellingen automatisch op het scherm van de bijbehorende afdeling in de keuken. Dankzij visuele elementen, zoals kleuren en iconen, is altijd inzichtelijk waar elke partie in de keuken mee bezig is.

Meest handige volgorde

Ook bij het barscherm komen bestelde items automatisch in de meest handige volgorde op de digitale bon: bijvoorbeeld warme dranken samen en bieren samen. ‘Zo kunnen bieren als laatste worden ingeschonken en arriveren ze in optimale kwaliteit aan tafel. Verder kun je de volgorde van items ook nog zo indelen dat deze perfect overeenkomt met de pakvolgorde achter de bar en in de koeling. De Bar Manager biedt nóg een uniek voordeel: dankzij een speciale kleurcodering krijgen bonnen van tafels uit dezelfde wijk een eigen kleur. De barmedewerker ziet op zijn scherm aan de kleuren precies welke bestellingen efficiënt samen uitgeserveerd kunnen worden en kan deze dan eenvoudig combineren. Zo lopen runners geen onnodige meters en blijft er meer tijd over voor extra bestellingen en tevreden gasten.’

Zorg ervoor dat op handterminals de producten met de meeste marge als eerste benoemd worden, adviseert Strik. ‘Stel dat een gast een biertje vraagt, dan suggereert de handterminal als eerste ‘bier X, groot’. Via de handterminal kun je ook zogeheten gesloten vraagstellingen naar voren laten komen om je bediening aan tafel te helpen, vragen waarop gasten sneller bevestigend antwoorden. Overstappen op zo’n gesloten formulering kan echt procenten schelen in de omzet.’

Strik merkt dat any time, any place, any device in opkomst is. ‘Daarmee bedoel ik niet alleen dat de ondernemer en zijn medewerkers bijvoorbeeld hun kassasysteem kunnen gebruiken op de apparatuur en momenten die zij wensen – thuis op je laptop realtime je omzet inzichtelijk, mobiel bestellen op tablet en smartphone – maar ook dat gasten hun eigen bestelmoment kunnen kiezen. Uiteraard door aan tafel bij een medewerker hun bestelling door te geven, maar bijvoorbeeld ook door zélf via hun smartphone te bestellen op een speciale bestelsite, of op een bestelzuil of onbemande kassa. Deze werkwijze biedt ondernemers én gasten veel meer mogelijkheden.’

Investeren in tijdsbesparing

Investeren in tijdsbesparing is erg belangrijk, merkt Strik op. ‘Zo is er niet alleen optimale aandacht voor de gast, maar ook meer tijd voor extra bestellingen. Pinnen en vooral contactloos betalen zijn hier goede voorbeelden van. Beknibbel niet op een extra mobiele pin. Stel, je hebt een terras met zestig tafels, aangestuurd door twee gastheren/gastvrouwen met handterminals (en runners). Gemiddeld maak je tussen de €600 en €800 omzet in een piekuur per handterminal. In de horeca wordt 50 tot 80 procent van alle transacties gepind. Dat is dus minimaal €300 van de €600 in je piekuur. In ons voorbeeld
heeft elke gastheer/gastvrouw ieder uur tien gasten die een pintransactie doen. Met meer pinterminals op het terras kun je dat tijdverlies op je terras beperken en heb je zo’n terminal in een maand terugverdiend.’

Download gratis de Terras Check benchmark 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels