artikel

De Stand van ons bier (V): De toekomst is gezond en ingeblikt

Café 1102

Craftbier neemt een steeds grotere hap uit de taart van de totale bierconsumptie en, na een periode van de meest extreme smaken, lijkt het erop dat ‘niet al te moeilijke bieren’ weer terrein winnen op de gehopte smaakbommen. Maar hoe staat Nederland ervoor op de biermarkt van 2018? In vijf delen kijken we met experts uit de branche terug, vooruit en beschouwen we ‘De Stand van ons Bier.’

De Stand van ons bier (V): De toekomst is gezond en ingeblikt
Fiona de Lange en Henri Reuchlin.

Om tot een antwoord te komen hoe het bier er in Nederland voorstaat, zette Misset Horeca de afgelopen maanden vijf maal twee mensen uit de branche om de tafel. Beergeeks Rick Kempen en Peter van der Arend, biersommeliers Ivo Thijssen en Kim Lentjes, craftbrouwers Michel Ordeman en Rick Nelson van respectievelijk Jopen en Oedipus, bierprofessoren Fiona de Lange en Henri Reuchlin en de horecadirecteuren van de twee grootste spelers op de Nederlandse markt, Geert Minnart van Heineken en Pieter Anciaux van AB InBev.

In vijf duo-interviews laten zij hun licht schijnen over de stand van het bier in Nederland. Van ovenames en trends, van samenwerking tot de toekomst: ‘We staan pas aan het begin van de bierrevolutie.’

Dit artikel verscheen eerder in Misset Horeca en wordt de komende weken in vijf delen, uitgebreider gepubliceerd op MissetHoreca.nl.

In deel IV: overnames van kleine brouwerijen door groten. Is dat slecht? En zo ja, hoe slecht? Of juist een zege voor een brouwerij?

Bier in blik gaat doorbreken

Als we een blik in de toekomst werpen, kijkt Peter van der Arend vooral naar wat hij hoopt. ‘Ik hoop dat het kaf van het koren beter gescheiden wordt en dat de betere brouwerijen en bieren overeind blijven. Nu zijn er wel heel veel brouwerijen op de Nederlandse markt die er naar mijn mening niks te zoeken hebben.’ Rick Kempen voorziet drie ontwikkelingen in de nabije toekomst. ‘Ten eerste zal er meer gedaan worden met bier en eten. Steeds meer mainstream-horeca gaat plaats inruimen voor goed doordachte bieren aan tafel. Daarnaast voorzie ik nog altijd groei in het aantal bierproducerende bedrijven. Met name brewpubs, die produceren voor consumptie en niet direct voor verpakking. Tot slot gaat blikbier eindelijk doorbreken.’

Peter van der Arend: ‘Wellicht is hoop hier de vader van de gedachte.’ Kempen beslist: ‘Ik ‘wéét dat dit er gaat komen. Kijk naar brouwerijen als Oersoep en Het Uiltje. Die zijn er al druk mee in de weer óf gaan er mee komen. En weet je, je hoeft niet eens een eigen blikafvullijn te hebben, er zijn goede alternatieven om dit uit te besteden.’ Kempen is overtuigd van de opmars van blik. ‘Het zal niet alleen doorsijpelen bij de producenten, maar vooral ook bij de consumenten. Zij zullen inzien dat ze niet meer bang hoeven zijn voor bliksmaak en dat blik gewoon een minivaatje is.’

Lees ook: Bavaria met blik in de horeca

(C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto: Fred Libochant den Haag / Fiona de Lange en Henri Reuchlin

Henri Reuchlin: ‘De Thai Thai van Oedipus heeft alles in zich om een ‘nieuwe klassieker’ te worden.’

Terugkeer naar klassiekers

Fiona de Lange ziet een omslag in het denken van ‘biermomenten’: ‘Waar ga ik het drinken, waarbij en hoe? Je ziet in Italië meer met kruiden en specerijen gebeuren, maar brouwerijen stellen zich steeds vaker de vraag: wanneer moet dit gedronken worden en waarbij. Daar zie je zelfs embleempjes op flessen die het gebruiksmoment aangeven. Bijvoorbeeld een strandstoel om aan te geven dat het bier geschikt is voor een relaxmoment, of visjes om aan te geven dat het bij vis hoort. Kortom om een invulling te geven aan de manier van drinken.

Henri Reuchlin erkent die trend, maar benoemt twee andere trends voor de nabije toekomst. ‘Ik zie een zekere moeheid in experimenteren met explosieve smaakbommen en een terugkeer naar klassieke smaken. Denk bijvoorbeeld aan een Westmalle.’ Klassiek betekent volgens Reuchlin overigens niet terug naar oud. ‘Ik denk dat de Thai Thai van Oedipus alles in zich heeft om een nieuwe klassieker te worden.’

Lees hier Deel I: De stand tot nu toe
Lees hier Deel II: Bier en spijs
Lees hier Deel III: Credits voor de revolutie en pils vs. de rest
Lees hier Deel IV: Overnames; zorg of zege?

Bewustwording van belang bier

Kim Lentjes voorziet dat de populariteit van laag-alcoholische bieren flink zal toenemen. ‘Dan heb ik het niet alleen over de 3-procentsbieren. Maar ook echt over goed speciaalbier met alcoholpercentages tussen de 4 en de 5 procent. Want alcohol is een smaakversterker, en jij bent écht een goede brouwer als je een heel mooi gebalanceerde pale ale kunt brouwen met goede hoppen, zónder veel alcohol. Met 4 à 5 procent kun je niks verbloemen, dus het móet goed zijn.’ Ook meent Lentjes dat het kaf van het koren gescheiden zal worden in de bierwereld. ‘De goede brouwerijen die goed bier maken en écht nadenken over hoe het bier aan de man gebracht dient te worden, die zullen overeind blijven.’

Terugblik: Voorspelling biertrends 2017

Michel Ordeman denkt dat ‘sessionable’ bieren, hoppige en zure bieren voorlopig nog niet uitgegroeid zijn. ‘Er is een groep drinkers waarschijnlijk wel klaar met die extreme smaken, maar er komt ook weer een heel nieuwe groep aan. Je moet er even aan wennen, maar op het moment dat je eraan gewend bent, wil je niet meer terug naar bijvoorbeeld moutige bieren. Die hopkick wil je af en toe nog even hebben. Die vette, volle hopsmaak heb je soms even nodig.’

Bierdrinker wordt selectiever

Ivo Thijssen ziet op korte termijn verbetering in de bewustwording van bier bij ondernemers. ‘Niet alleen in de keuze van assortiment. Ik

Geert Minnart Heineken horecadirecteur

Geert Minnart: ‘Bierdrinker zal niet meer alles willen proberen, maar dicht bij z’n favoriet blijven.’

zie tegenwoordig dat er goed nagedacht wordt welke bieren in de koeling op hoeveel graden worden bewaard. Ze realiseren zich dat temperatuur een enorm verschil kan maken in smaak.’ Volgens Thijssen zullen brouwerijen in de toekomst ook klassiekers in een nieuw jasje stoppen om diverse doelgroepen in behoeften te voorzien. ‘Denk aan een Karmeliet, en daarvan een session-variant van 6 procent en een Imperial Karmeliet van 11 procent.’

Lees ook: Grolsch lanceert vier nieuwe bieren in de horeca

Biersommelier Fiona de Lange denkt dat de tendens is dat ‘we teruggaan’. ‘Niet zozeer in populariteit, maar wel in het aantal brouwerijen. Ik zie bij horecazaken, bij goede speciaalbiercafés, dat ze vaker kiezen voor een paar goede lokale bieren. Ze willen niet alles meer hebben. De grote slag die nu gemaakt wordt, is die op het vlak van kwaliteit en continuïteit.’ Geert Minnart, directeur horeca Heineken, bevestigt die lezing, maar dan ook van de kant van de consument. ‘Nu er al langere tijd zo’n enorm aanbod is, zijn we bij het punt aangekomen waarop bierdrinkers niet meer alles zullen proberen. Ik voorzie dat gasten hun favoriete bieren zullen kiezen en daar dichterbij zullen blijven. De tijd van experimenteren, van alles willen weten en proberen, dat wordt langzaamaan minder. Het is een trend die ook al in de Verenigde Staten zichtbaar is.’

Heden

Sluiten we af met het heden. Bierambassadeur Rick Kempen wil – zo benadrukt hij met een kwinkslag – ‘deze-quote-er-toch-wel-heel-graag-in-hebben!’: ‘We hebben nog steeds te maken met de gelukkige omstandigheid dat al die mooie, kleine bieren een ongelooflijk, betaalbare luxe zijn. Want voor die paar euro haal je me toch een smaakbommen in huis. Wat zijn we in die zin toch ont-zet-tend gaaf bedeeld in dit land.’

Dit is het laatste deel een serie van 5 verhalen over De Stand van ons Bier.

Reageer op dit artikel