blog

Blog: van irritante naar nuttige smartphone

Café

Zes van de tien Nederlanders is in het bezit van een smartphone en maakt daar ook actief gebruik van.* De horeca stoort zich aan deze trend: Gasten hebben meer oog voor wat zich afspeelt op het schermpje dan voor elkaar. Een ‘asociale’ trend die blijft toenemen.

Blog: van irritante naar nuttige smartphone

In het buitenland zijn sommige restaurants dan ook begonnen met het weren van smartphones. Wat doen uw gasten op een smartphone? En ergert u zich eraan? Naast het whatsappen, facebooken en pingen is het maken (en delen!) van foto’s van het eten en drinken een populaire activiteit. Binnen de online wereld ook wel bekend als foodstagram. Dagelijks verspreiden smartphonegebruikers miljoenen foto’s van lunch, diner of borrel. Al dan niet voorzien van de nodige effecten en filters. Grote kans dat u vandaag een of meerdere hapjes of drankjes op sociale media voorbij heeft zien komen.

Daarnaast delen we graag met anderen waar we zijn. Een kroeg, café, restaurant of hotel. Zo hebben al 38.000 mensen laten weten dat ze bij Millers in Den Haag zijn geweest, 41.000 mensen een bezoek hebben gebracht aan de Twee Wezen in Hengelo. En zijn er 13.000 mensen die hun verblijf in Hotel Okura in Amsterdam op Facebook hebben gedeeld (bron http://www.socialbakers.com).

Kansen voor horecaondernemers

Dat het gebruik van smartphones als storend word ervaren is begrijpelijk. Tegelijk biedt het ook kansen voor horecaondernemers. Uw gasten zijn potentiële ambassadeurs van uw gelegenheid. U kunt uw gasten inzetten voor uw marketing. Als mensen kijken we graag wat anderen doen. Social Proof, zoals Cialdini dit noemt, is een belangrijke factor in het maken van onze keuzes. Zien we bij vrienden dat ze bijzonder goed hebben gegeten in een restaurant? Dan maakt dit de restaurantkeuze voor ons ook makkelijker.

In plaats van gasten weren vanwege die telefoon, kunt u hen ook vragen om een review achter te laten op Facebook. Ziet u iemand actief bezig met zijn of haar smartphone? Een vraag als ‘heeft u ook al ingechecked?’ kan leiden tot gratis reclame. Hoeveel betaalt u jaarlijks voor het adverteren in de lokale krant?

Heeft u een eigen Facebook pagina? Wijs gasten hierop en vraag of ze hun foto’s delen. Natuurlijk kunt u ook zelf foto’s maken en gasten hierop wijzen. Facebook kunt u ook gebruiken voor het verspreiden van nieuws, evenementen, het vragen naar de mening van gasten. Met Facebook aanbiedingen (offers) kunt u aanbiedingen plaatsen voor trouwe gasten en zorgt u voor extra zichtbaarheid en promotie. U kunt zich dus aan al die smartphones in uw zaak storen, maar u kunt die ergernis ook omzetten in iets goeds.

* Bron: Telecompaper februari 2013

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels