blog

Craft beer in Amerika, ambachtelijk bier in Nederland

Café

Een bezoek aan Washington DC is altijd leuk, maar fenomenaal als de stad gastheer is voor alle Amerikaanse ‘Craft Beer brouwers’. En dat was Washington eind maart: de Craft Brewers Conference was nog geen mijl van het Witte Huis vandaan. Een week lang met allerlei bekende en onbekende brouwers kletsen, in allerhande cafés zijn presentaties, proeverijen, meet&greets – bier klotst er overal langs de plinten. Maar er was iets dat mij nog veel meer verbaasde, verbijsterde, begeesterde.

Craft beer in Amerika, ambachtelijk bier in Nederland

Ook als er in een café even geen brouwerijdelegatie was, zat het vol. Met overwegend jongeren, tussen begin twintig en midden dertig. Van vroeg in de middag tot ’s avonds laat. Drie mijl buiten het centrum loop je op de bonnefooi een kroeg in: vol. Benen buiten.  Er worden cocktails en craft beers gedronken. IPA’s, Stouts, Wild Ales, Russian Imperial Stouts, Triple IPA’s, Hefeweizen, Brown Ales. Meisjes evenveel als jongens. Vrijwel geen pils of lager te bekennen, en deze kroeg heeft zelfs twintig taps: vier verschillende lagers (Bud, Coors, Bud Light, Miller Lite) en zestien Craft Bieren.

 

Waarom? ‘Because we don’t wanna drink shit dude.’ ‘Life’s too short to drink bad beer.’ ‘I rather pay some bucks more for a flavorful pint than pay cheap money for some fizzy yellow water without taste.’ ‘Who wants to be seen drinking lager, unless it is a lager brewed to have flavor? I’m not buying that industrial mass-produced bogus beer no more.’ Daarom dus.

 

De consument is mondiger dan ooit, kwaliteitsbewuster ook. Bereid te betalen voor kwaliteit, en bereid minder te consumeren maar beter. Geeft graag geld uit als het de moeite waard is en is enerzijds merken-moe – de oude, ooit vertrouwde merken hebben afgedaan – anderzijds merken-nieuwsgierig: een merk dat relevant is en net als die consument midden in de maatschappij staat en zijn verantwoordelijkheid laat zien, wordt omarmd en gewaardeerd. Amerikaanse brouwers staan zo in het leven en vandaag dat craft bier er langs de plinten klotst en hoogtij viert.

 

Ik weet zeker dat het hier in Nederland over drie jaar niet anders is. Ook hier zijn consumenten het beu om gemakkelijke reclameboodschappen te slikken en te volgen. Ook hier prikt de consument door industriële blabla heen, en wil waar voor zijn en haar geld. Langzamerhand halen Nederlandse brouwers het niveau van hun Amerikaanse collega’s bij, maar voorlopig komt het meest avontuurlijke bier uit Amerika: en dat staat hier in Nederland op het punt van serieus doorbreken. Liefhebbers genieten er al een tijdje van, de grotere groep consumenten ontdekt het nu. Een beetje café moet, om relevant te zijn en te blijven, dus zorgen dat het nu snel een selectie Amerikaanse bieren gaat aanbieden. Anders zijn de benen wel buiten, maar op weg naar de concurrent die het wel snapt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels