blog

Vilt art

Café

Zoals zoveel mensen dacht ik ooit een briljant idee te hebben. Biervilt is het domein van de brouwer, maar ik zag biervilt als een advertentiemedium. Dus: we plaatsen aan de ene kant van het vilt de naam en het logo van het horecabedrijf en de andere kant verkopen we. Dat zou aan andere drankmerken kunnen zijn of een uitzendbureau met een doelgroep die de horeca bezoekt. En laten we eerlijk zijn, bijna elke klant van wat dan ook bezoekt de horeca. Dus ik dacht: goed idee!

Vilt art

Binnen no time hadden we zeshonderd horecaondernemers die wel wat zagen in eigen biervilt in hun zaak. Dat zouden de ondernemers dan gratis bezorgd krijgen. Het vilt werd betaald door de adverteerder op de andere kant. Die was op zijn beurt weer verzekerd van het feit dat het vilt ook daadwerkelijk, letterlijk onder de neus van de doelgroep werd gelegd.

Mijn kantoor boven het café was een beetje aan de kleine kant, dus ik huurde een groter kantoor. Daarna nam ik een medewerker in dienst die samen met mij en Vilt Art zou gaan uitrollen. Goed idee, maar zonder enig idee waar ik aan begon. Geen doordacht bedrijfsplan, niet op haalbaarheid onderzocht, geen idee hoe marketing überhaupt in elkaar zat. Gewoon begonnen en met het geld dat in de kroeg verdiend werd, leek het allemaal heel voorspoedig te gaan.

Met het entreegeld van de zeshonderd horecabedrijven die meededen en een flinke lening produceerden we de eerste miljoen biervilten. We hadden niet direct een betalende opdrachtgever gevonden, maar ik dacht als we maar eenmaal een run gedraaid hebben dan gaat het wel lopen. Na die eerste run staat de telefoon roodgloeiend, dat kan niet anders. Het zag er fantastisch uit, die enorme hoeveelheid biervilt die binnenkwam in een in de haast gehuurde loods. Het biervilt werd uitgeleverd aan alle bedrijven en het bleef oorverdovend stil… geen ondernemer die belde om te bedanken, geen opdrachtgever die belde voor een nieuwe order.

Ik heb het nog een tijdje geprobeerd, maar toen ik me realiseerde dat al het geld dat verdiend werd in deze bodemloze put werd gestort ben ik er mee gestopt. De aandelen van de BV heb ik voor €1,- verkocht en het bedrijf is nog even doorgegaan. Hoe goed je idee ook is, als je geld verdiend met een zaak, blijf er dan maar bij. Maak daar maar meer van. Pas als je weet hoe je van een goed idee een goed product maakt is het de moeite waard om risico’s te nemen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels