blog

Blog: Eigenwijs

Café 638

De horeca vraagt al jaren om een meer doorzichtige biermarkt. Een markt, waarin duidelijk is welke bierprijs past bij welk afnamevolume. Op dit moment is dat nog puur afhankelijk van de onderhandeltechnieken van de horecaondernemer. De ene horecaondernemer, die goed kan onderhandelen, krijgt een betere bierprijs dan de andere terwijl de afnamevolumes min of meer vergelijkbaar zijn. Willekeur troef.

Blog: Eigenwijs

Inmiddels is wel bekend, dat ik adviseur ben in biercontracten. Vele opdrachten, zowel liberaal als met een brouwerijverplichting, zijn ingevuld. Dat resulteerde in besparingen van veel geld. Maar, er is nog een wereld te verbeteren.

De brouwers buitelen ondertussen over elkaar om hun transparantie te benadrukken. Toch tref ik bij geen enkele brouwerij, behoudens Horecabier, simpelweg de bierprijzen op de website aan. Laat staan de staffelkortingen, gecombineerd met de verschillende afnamevolumes netjes vermeld in een overzichtelijke tabel. De markt is dus nog steeds erg ondoorzichtig.

Met deze wetenschap is het verrassend, dat veel horecaondernemers er toch van uitgaan, dat zij het beste biercontract hebben. Geregeld krijg ik van horecaondernemers te horen, dat er zelfstandig een hele goede deal is gemaakt, en dat mijn hulp dus niet noodzakelijk is. Dat is hun goed recht, en respecteer ik uiteraard. Maar, hoe weet je dat dan? Zo’n contract maak je niet elke week, en onderling wordt er nauwelijks over de kortingen met elkaar gesproken. Vaak blijkt, dat de brouwerij dit de ondernemer dan heeft verteld. Ja, logisch.

Als je het hele succesvolle ondernemers vraagt, en niet alleen horecaondernemers, dan blijkt hun succes steevast gebaseerd op ‘doen’ waar ze erg goed in zijn, maar vooral ook ‘niet doen’ waar ze weinig of geen verstand van hebben. Dat besteden ze uit. Het is in dat kader gek, dat horecaondernemers wel meestal een boekhouder of accountant inhuren, maar dat men bij een belangrijke commerciële overeenkomst zoals het biercontract blijft doe-het-zelven. Beiden nemen je immers veel werk uit handen, en beiden leveren je veel geld op.

En geldt dit dan alleen voor kleine zelfstandigen? Nee hoor. Kortgeleden was ik bij een grote horeca-exploitatie maatschappij. Gezien de schaalgrootte van hun totale afnamevolume, zouden zij met de juiste aanpak en met het juiste netwerk zomaar tonnen euro’s per jaar meer kunnen besparen op hun bierinkoop. Gevonden geld, zeg maar.

Zijn horeca ondernemers dan eigenwijs? Ik noem het liever onverstandig.

Tom van Erven Dorens

Tom van Erven Dorens

Tom van Erven Dorens is initiatiefnemer en eigenaar van Biercontract.nl. Dit horeca-adviesbureau is gespecialiseerd in brouwerijcontracten en horeca-financieringen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels