blog

Ons eigen Nederland als inspiratiebron

Café 510

Vakantie is een zeer waardevol iets en ook ik probeer af en toe even te verdwijnen. De ‘nog te lezen’ stapel boeken gaan de koffer in, mijn elektronische apparaten laat ik zo veel mogelijk uit om even te quality timen met de mensen waar ik om geef.

Ons eigen Nederland als inspiratiebron

Op het moment van schrijven zit ik nog heerlijk op Bali en wat mij enorm opvalt, is dat dit eiland voor zijn doelgroep en grootte heel erg veel Amerikaanse speakeasy-conceptbarren heeft waar de kaarten vol staan met de lievelingsdrankjes van de betreffende barconsultant. Klassieke en sterke cocktails zoals een Old Fashioned, Barrel Aged Negroni en de Boulevardier-cocktail, terwijl je echt moeite moet doen om ergens een goede Daiquiri of Piña Colada te krijgen.

Zonde. Een land waar zoveel heerlijk vers fruit voor het oprapen ligt, is haar eigen kracht uit het oog verloren en westerse concepten gaan kopiëren. Deze ontwikkeling zie ik ook op Curaçao. Een heerlijk eiland, maar waar veel producten gebruikt worden waarmee we in Nederland werken. In plaats van daarop te focussen, zouden juist regionale producten de voorkeur verdienen.

Ku De Ta, een Balinees restaurant met een goed barprogramma, doet het anders. Momenteel hebben ze een pop-up tik-bar waar ze kwaliteitsingrediënten combineren met verse producten van het eiland; heerlijke ananas of kokosnoot die je in New York of Nederland niet snel vindt.

Maar ook in Nederland weten we niet altijd onze eigen kwaliteiten te waarderen. Onlangs werd ik door Net5 geïnterviewd in een video voor Viva400. Onder meer werden tips gevraagd over hoe je een merk van jezelf kunt maken. Ik vind het belangrijk dat je dicht bij jezelf blijft. Als persoon maar ook qua horecaconcept. Bedenk waar de kracht van jou en van de zaak ligt. Waar komen de gasten voor terug? Maak gebruik van de producten en kwaliteiten die je hebt. We kijken veel naar het buitenland en halen inspiratie uit internationale horecaconcepten.

Wat we alleen niet moeten vergeten, is dat we zo veel moois in ons eigen land hebben. Nederland verdient het om een bron van inspiratie te zijn. Gebruik ingrediënten die in de buurt worden gemaakt of waar de streek om bekendstaat. En met het gebruik van lokale producten ben je nog hip en bewust bezig ook.

Tess Posthumus is freelance hospitality professional en bartender bij het Amsterdamse Door 74. In 2015 werd ze verkozen tot Dutch World Class Bartender of the Year. Tessposthumus.com

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels