blog

Blog: Happy New Year!

Café 685

Enige ironie in deze titel kan ik niet ontkennen. Het nieuwe jaar begint steevast met een periode van hele lage omzetten. Hier en daar een mooie dagje er tussen, maar overwegend rustige dagen met minimale aantallen gasten. Immers, de feestdagen en vakanties zitten erop, en het geld is uitgegeven.

Blog: Happy New Year!

Een tijd van bezinning voor de horeca. Hoe ga ik het dit jaar aanpakken? Nieuwe marketingplannen?, Een ander concept?, Welke prioriteiten stel ik dit jaar? Kortom, de uitgelezen periode om na te denken over 2017. Maar, moet je dan helemaal niks ondernemen? Nou dat zou zeer onverstandig zijn. Juist in de rustige periode is er vaak winst te behalen. Immers, met een beetje extra inspanning kun je juist nu een mooie omzetgroei realiseren.

Niet voor niks geldt: “If January goes, the year goes!”

De brouwerijen gaan natuurlijk ook weer hun jaarlijkse ‘onverwachte’ prijsverhoging doorvoeren. Ik ben benieuwd welk argument er dit jaar weer als konijn uit de hoge hoed wordt getoverd. Het zal wel weer aan het kostenplaatje worden gerelateerd. Brandstofkosten gestegen, verhoogde personeelskosten, duurdere grondstoffen, en andere vergelijkbare excuses.

 Meer blogs van Tom van Erven Dorens

De realiteit is natuurlijk anders. De brouwerijen zien hun winsten sterk teruglopen door almaar scherper wordende biercontracten. Als je aan de ene kant meer moet weggeven, dan vraag je aan de andere kant gewoon een hogere prijs, simpel! Dat een glas bier brouwen doorgaans niet meer dan pakweg 15 cent hoeft te kosten, en dan zit ik nog aan de hoge kant, wordt even buiten beschouwing gelaten. Het zijn vooral de kosten voor reclames, sponsoring, dure sales teams, en andere marketing activiteiten, die het hoge kostenplaatje maken. Bierbrouwen kost niet veel, en kent een geweldige winstmarge. Niet voor niks dat er zoveel nieuwe stads- en regio brouwerijen zijn opgericht.

‘Bierbrouwen kost niet veel, en kent een geweldige winstmarge.’

Als je niet jaarlijks het gesprek aangaat met je brouwerij, en gewoon werkloos toeziet op de veranderende prijzen, dan ben je dief van je eigen portemonnee. Vraag altijd om extra korting, minimaal de jaarlijks verwachte prijsverhoging, maar veelal gewoon meer. De markt is sterk in beweging, ten voordele van de ondernemer. Met een beetje volume heb je dus met een kleine verhoging van je bierkorting al duizenden euro’s bespaard op jaarbasis. Gevonden geld!

En weet je niet wat je moet vragen, dan kun je altijd contact met mij opnemen. Succes.

Tom van Erven Dorens

Tom van Erven Dorens

Tom van Erven Dorens is initiatiefnemer en eigenaar van Biercontract.nl. Dit horeca-adviesbureau is gespecialiseerd in brouwerijcontracten en horeca-financieringen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels