blog

Blog: de mythe van het merk pils

Café

Net terug van een heerlijke week skiën in Oostenrijk. Overdag sporten en pistes pakken om aansluitend vanaf vijf uur een welverdiende borrel te drinken. De après ski betekent bij de meesten van ons vaak lekker een biertje drinken.

Blog: de mythe van het merk pils

Wat valt mij op? Het kan me eigenlijk niks schelen welk biermerk ik dan drink. Vaak zijn het lokale of regionale brouwerijen, zoals dit jaar het Zillertaler Brau, vanzelfsprekend afkomstig uit de gelijknamige streek. Goed gekoeld, niet te bitter, in een bijhorend glas op voet, gewoon heel erg lekker. De tent zat helemaal vol met allemaal Nederlanders. Geen van allen had problemen met het feit dat ze geen bekend biermerk dronken. Daar gaat het immers niet om!

Stel je voor, dat in een Nederlandse straat vijf cafés naast elkaar zitten; elk schenkt een ander biermerk. De keuze van de bezoekers wordt dan puur bepaald door de gezelligheid van de kroeg. De gezelligste kroeg heeft een volle bak, draait goede passende muziek, heeft fijne bediening met oog voor z’n gasten en een heterogeen publiek. Dat is de truc! En die paar ‘vaste’ gasten, die zeggen dat ze hun bezoek laten afhangen van het biermerk, zijn echt niet van plan te vertrekken als de rest van het gezelschap er maling aan heeft. Baas in eigen kroeg blijven, dat is het devies.

Wat kunnen we hieruit leren als het gaat om onze onderhandelingen? Blijkbaar maakt het nauwelijks iets uit welk biermerk je schenkt als ondernemer. Behoudens de prijs, doordrinkbaarheid, en leveringsvoorwaarden, lijkt eigenlijk elk biermerk prima. Dit laat dus heel veel commerciële ruimte over bij de onderhandelingen. Meerdere biermerken uitnodigen is dus simpelweg noodzaak om tot de beste deal te kunnen komen. En, laat je bij de onderhandelingen zelf niet met een kluitje het riet in sturen met mooie termen als ‘duurzaamheid’ of ‘liberalisme’. Alle brouwerijen vervuilen, en elke brouwerij ZAL binden als ze KAN binden! Hulp nodig? Neem maar contact met me op.

Tom van Erven Dorens

profielfoto

Tom van Erven Dorens is initiatiefnemer en eigenaar van Biercontract.nl. Dit horeca-adviesbureau is gespecialiseerd in brouwerijcontracten en horeca-financieringen.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels