blog

Blog: ‘Wat een getrut met dat alcoholvrije bier’

Café 286

Heeft u de berichten ook gezien? De verkoop van alcoholvrij bier zit in de lift. Zo werd ons medegedeeld door de Vereniging Nederlandse Brouwers. Persoonlijk heb ik er niks mee, en behoor ik tot het kamp van Youp van’t Hek. ‘Geen alcohol, geen bier!’. Ik vind het eerlijk gezegd maar ‘getrut’ met al die nieuwe drankjes.

Blog: ‘Wat een getrut met dat alcoholvrije bier’

Alcoholvrij bier, ooit ontwikkeld door Bavaria om voet aan wal te krijgen in het ‘alcoholvrije’ Midden-Oosten en Noord-Afrika, kende een Europese introductie vooral door de – terechte – bezwaren die kleven aan alcoholgebruik in het verkeer. Een goed alternatief voor bier als je nog moest autorijden. Totdat Youp van ’t Hek hierop zijn bekende conference losliet; de ‘Buckler lul’ was geboren. Ineens stond alcoholvrij bier niet meer voor ‘verstandig’ en ‘ethisch verantwoord’, maar kreeg je als drinker het stempel van ‘sukkel’ of ‘saaie Piet’. In korte tijd is alcoholvrij bier toen een schier stille dood gestorven. Slechts voor een enkele purist stond nog ergens een verdwaald flesje op de plank.

Door de introductie van Radler, waarin weinig of geen alcohol zit, is er een herstart gemaakt. De brouwerijen hanteren nu echter een andere marketing gedachte. Was het voorheen als ethisch verantwoord alternatief voor bier bedoeld, is het nu een drankje dat op totaal andere tijden wordt gedronken en dat  bovendien concurreert met sappen, waters en frisdranken. Bovendien biedt het de brouwerijen mogelijk weer een toegang tot de benzinepompen, waar alcoholhoudende dranken sinds enkele jaren niet meer verkocht mogen worden.

Dat er nauwelijks kannibalisatie op het eigen assortiment plaatsvindt, dat wijzen de cijfers ook uit, want ook de verkoop van het ‘echte’ bier laat een kleine volumestijging zien. Het positieve effect, die deze innovatieve drankjes op het imago van de biermarkt hebben, is natuurlijk ook een belangrijke drijfveer voor de brouwers. Toch zit de echte winst ‘em onveranderd in het reguliere pils!

Bierprijsverhoging

De cijfers zijn wel relatief. Het aandeel van de alcoholvrije bieren, dus ook de Radlers en andere 0% brouwsels, is nog geen 3% van de gehele bierafzet in Nederland. De grote winsten, die de jaarlijkse bierprijsverhoging oplevert, gaan niettemin ongetwijfeld verklaard worden door de verkoopgroei van Radler. Gezien het kleine aandeel binnen het hele volume is dat bij deze dus alvast naar het rijk der fabelen verwezen. Proost!

Tom van Erven Dorens

profielfoto

Tom van Erven Dorens is initiatiefnemer en eigenaar van Biercontract.nl. Dit horeca-adviesbureau is gespecialiseerd in brouwerijcontracten en horeca-financieringen.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels