blog

Blog: Horeca word wakker

Café 0

De laatste maanden heb ik veel nieuwe opdrachten mogen invullen. Huurconstructies met brouwerijen; altijd een lastige zaak omdat er dan een brouwerijverplichting aan ten grondslag ligt. Bruikleen perikelen, die sinds de nieuwe aanpak door Heineken in 2014 nu zo onduidelijk zijn geworden, dat zelfs brouwerijen het vaak niet meer weten. Maar bovenal onderhandelingen naar een scherp biercontract al of niet voorzien van een gewenste financiering.

Blog: Horeca word wakker

Sinds enkele jaren ervaar ik veel veranderingen in de markt. Ik heb meer dan 120 biercontracten afgerond, dus dan kun je stellen dat ik redelijk op de hoogte ben van de marktomstandigheden. Het lijkt erop, dat de gedwongen ‘liberale’ status van Heineken als marktleider na ruim 10 jaar zijn vruchten begint af te werpen.

Feit is, dat de concurrentie toeneemt. Dit komt overigens ook, omdat de horeca simpelweg minder trouw aan het biermerk is. Kleinere en minder dominante brouwerijen hebben meer kans op succes dan voorheen.

Ook ik word bijna dagelijks verrast door de offertes die ik onder ogen krijg. De scherpte van de voorstellen neemt enorm toe. Logisch ook, want de vraag naar het pilsener bier, waarop het biercontract gebaseerd wordt, is al jaren een teruglopende markt, en dan ‘is de koper koning’.

Het maakt eigenlijk niet uit welke brouwerij je benadert. Ze zijn allemaal bereid aanmerkelijk meer te doen dan enkele jaren geleden. Als je dus in twee jaar tijd niet een opvallende verbetering van je voorwaarden hebt gerealiseerd, dan doe je jezelf enorm tekort! Werk aan de winkel.

Pils-taboe de deur uit

Overigens verbaast het mij al jaren, dat het onderling bespreken van de staffelkortingen en verkochte biervolumes tussen de verschillende horecaondernemers niet gewoon is.

Eigenlijk rust hier een groot taboe op! Zelfs als ik mijn opdrachtgevers vraag om deze informatie, die natuurlijk noodzakelijk is voor een goed advies, dan krijg ik vaak een wantrouwende blik toegeworpen alsof ik openlijk informeer naar hun salaris.

En dat is gek, want bij een beetje meer openheid omtrent elkaars biercontracten en bierprijzen, wordt het al snel een veel transparantere markt. Daar heeft uiteindelijk iedereen baat bij. Er is nog een wereld te winnen dus. Ik zou willen zeggen, horeca word wakker!

Tom van Erven Dorens

Tom van Erven Dorens

Tom van Erven Dorens is initiatiefnemer en eigenaar van Biercontract.nl. Dit horeca-adviesbureau is gespecialiseerd in brouwerijcontracten en horeca-financieringen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels