blog

Doel 2017: bierprijs gelijk aan de supermarkt

Café 1

De bierprijzen in de horeca moeten gelijk getrokken worden aan die in de supermarkt. en de strijd tegen auteursrechtenorganisaties moet worden voortgezet. Naast zijn paradepaardjes heeft Martijn Veen van Horecabrains nog meer goede voornemens, tips en adviezen voor horecaondernemers in zijn nieuwe blog.

Doel 2017: bierprijs gelijk aan de supermarkt

We staan aan het begin van het nieuwe jaar, en ik kan u zeggen: ik heb er zin in. De economie trekt aan, we krijgen een nieuwe regering die hopelijk onze branche meer gaat waarderen voor wat we doen, en u kunt uw gasten nog meer verwennen
dan voorgaande jaren. Hoe? Zorg ervoor dat je medewerkers het beste getraind, gemotiveerd en tevreden zijn van allemaal. Dat resulteert áltijd in volle zaken.
Het klink misschien simpel, maar dit wordt dé uitdaging: hoe krijg je al je medewerkers dagelijks gemotiveerd, fris en fruitig? De basis ben jij als ondernemer zelf. Wat straal jij uit naar je medewerkers? Als goede nieuwjaarstip voor 2017: neem de uitdrukking ‘wie goed doet, goed ontmoet’ als uitgangspunt. Doe eens ongevraagd iets extra. Help een ander eens onverwacht. Geloof me: jouw aangename gedrag wordt dik ‘terugbetaald’ door je gasten of medewerkers.

‘Getrainde, tevreden en gemotiveerde medewerkers
resulteert altijd in volle zaken’

Natuurlijk heb ik ook goede voornemens voor 2017. Onze nieuwe ‘wijzen’ in Den Haag wil ik graag helpen met het dossier alcohol en jongeren, en mijn strijd met de auteursrechtenorganisaties zet ik voort: alleen betalen voor wat je echt gebruikt. Bier / pils en eurobiljetten.Daarnaast breiden we met Horecabrains de inkoopvoordelen in 2017 voor onze leden verder uit. Bij mijn persoonlijke paradepaardje – bierinkoop –
wil ik onze inkoopprijzen gelijk krijgen aan de verkoopprijzen in de supermarkt. Hoge procentuele korting per hectoliter en niet per glas. Daarnaast gaan we onze eigen directe wijnimport opschalen, hetgeen onze leden vorig jaar €150.000 korting heeft opgeleverd.

‘Naast mijn strijd tegen auteursrechtenorganisaties ga ik in 2017 voor mijn paradepaardje: de bierinkoop’

Tot slot vijf tips voor 2017:
– zorg voor een goede administratieve organisatie;
– neem jaarlijks je inkoop onder de loep. De markt verandert, dus de te behalen deals ook;
– wees een goede leider, inspirator, motivator voor je medewerkers. Horeca is net als topsport en hierbij is een goede coach onontbeerlijk;
– geef je gasten meer dan ze verwachten. Een klein gebaar resulteert vaak in groot resultaat;
– ga eropuit in het nieuwe jaar: ontdek nieuwe steden, landen, maar kijk ook eens bij collega’s. Dat geeft niet alleen energie, maar ook inspiratie.

Martijn Veen is oprichter en directeur van Horecabrains. 
Horecabrains.nlMartijn@horecabrains.nl

Leestip: de eerdere blogs van Martijn Veen

Bespaar flink op muziekrechten
Einde dreigt voor natte horeca

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels