blog

Beleving: snorkels, varkens en vagina’s

Café 2492

Beleving is het toverwoord voor iedere ondernemer die met consumenten te maken heeft. Maar een goede beleving creëren, is niet zo gemakkelijk, want wat is dat dan precies? Neem nou de kop van deze column; u bent gaan lezen. Had u dat ook gedaan als er had gestaan: ‘Beleving belangrijk in de horeca’? Precies. Laat ik daarom met een voorbeeld komen.

Beleving: snorkels, varkens en vagina’s

Een jaar of tien geleden waren we met een groep ondernemers op studiereis naar Rimini. Daar wordt jaarlijks één van de grootste discobeurzen ter wereld georganiseerd. Na elke drukke beursdag werden de avonden gevuld met bezoekjes aan lokale discotheken. Na de nodige plichtplegingen bij de portiers die zo uit de Godfather waren gestapt, kwamen we een hal binnen. Daar hingen allemaal strengen worsten aan het plafond waar je je een weg doorheen moest banen.

‘De gedachte achter de wollen vagina, het varken en de poedel? Geen idee, maar iedereen had het erover en dat resulteerde in uitverkochte avonden’

Vervolgens kwam je bij een grote troon, met ernaast een echt poedeltje aan de riem. Op die troon een dame op leeftijd met een bustier, zonder onderbroek en een zeer wollige vagina. Achter de troon hing een in drie stukken gezaagd varken aan kettingen. De gedachte achter deze entree? Ik kan het u niet vertellen. Maar wel dat de volgende dag iedereen die hier geweest was, het vertelde op de beurs. Dat resulteerde in uitverkochte avonden de rest van de week. Het jaar erop stond er een dj in het gezamenlijke toilet en werd je ontvangen door iemand met zijn hoofd (met snorkel) in een levensgroot aquarium met visjes. Moet je dus een beetje gek zijn om voor beleving in je zaak te zorgen, of creatief? Voor sommige zaken wel, maar voor de meeste niet.

Leestip: Meer beleving is noodzaak

Memorabele ervaring

Sommige ondernemers zijn ervan overtuigd dat hun biermerk een reden is dat hun gasten komen. Ik zeg van niet! Gasten komen voor u en uw medewerkers, uw leuke zaak, uw bijzondere sfeer en gastvrijheid. Ofwel: een memorabele ervaring.

‘Gasten komen voor u en uw medewerkers, niet voor uw biermerk’

Een simpele manier om te beginnen met beleving in uw zaak is uw toilet. Natuurlijk moet die fris en fruitig zijn, maar u kunt zich hier ook onderscheiden: een deurspion in de toiletdeur op zithoogte (wel zorgen dat hij de hal inkijkt en niet andersom), een urinoir met een, eenzijdige, doorzichtige glazen wand waar je de zaak inkijkt, een jukeboxje. Beleving hangt samen met het verwachtingspatroon van uw gasten. Als je dat weet te overtreffen, is succes verzekerd.

Martijn Veen is oprichter en directeur van Horecabrains. Een netwerkorganisatie voor de horeca waarbij zo’n 300 zaken zijn aangesloten.
Horecabrains.nlCafeweek.nlmartijn@horecabrains.nl

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels