blog

Barista’s opgelet: voorkom armblessure met deze tip

Café 2432

In de jaren negentig leerde ik iemand kennen met een tennisarm. Een pijnlijke aandoening door voortdurende gewrichtsbelasting in de arm. Ook whizzkids hebben hier vaak last van, zeker toen iedereen nog met een muis computerde. Je hoort nu weinig meer over RSI (Repetative Strain Injury) maar het is nog van alledag. Veel barista’s kampen met deze armblessure door tampen, de filterdrager in de groep draaien en melkkan vasthouden.

Barista’s opgelet: voorkom armblessure met deze tip

Een barista op een drukke locatie heeft te maken met veel herhaaldelijke bewegingen waarbij dezelfde spieren worden aangesproken als met de muis of het racket. Dit kan leiden tot een specifieke armblessure. Het meest bekend is de (verkeerde) manier van tampen. De barista kan op langere termijn een ‘barista-arm’ ontwikkelen.Tamper

Het aanstampen van de gemalen koffie in de filterdrager gebeurt met een voorwerp wat eruitziet als een stempel (tamper). Het uiterlijk van de tamper is nu net het probleem waardoor veel barista’s deze verkeerd vasthouden: als een pookje. Het ligt niet aan de barista maar aan het verkeerde ontwerp.

Hoe voorkom je een barista armblessure?

Want juist met deze tamper belast je, met een scheve arm, bij een duwkracht van 15-20 kilo je spieren te veel. Je arm kan veel meer druk geven, wanneer de tamper als een schroevendraaier wordt vastgehouden. Je doet net alsof je met de tamper een schroef in het werkblad draait, echter zonder te draaien. Je arm in een rechte hoek plaatsen, is niet makkelijk maar wel snel aan te leren: plaats dezelfde voet als de hand waarmee je tampt evenwijdig op je werkblad, sta met je benen iets uit elkaar.

‘houd je tamper vast
als een schroevendraaier,
maar dan zonder te draaien’

Houd je tamper als een schroevendraaier vast

Goed staan vormt de basis van een goede houding. Draai je bovenlichaam zó dat je elleboog recht boven de tamper staat. Hou de tamper vast als een schroevendraaier en duw recht naar beneden, op een uitademing, door je gewicht te verplaatsen van je achterste op het voorste been. Je tampt op deze manier ook veel vlakker.

Zo is er minder risico op scheef tampen, wat ‘channeling’ tot gevolg Portafilterkan hebben (water loopt dan door zogenaamde kanaaltjes door de koffie en pakt zowel te bittere als te zure smaken mee, de zoetheid van de koffie wordt dan overschaduwd).

Met mijn aanwijzingen voorkom je een barista-arm. Én ik behoed ondernemers voor een barista-arme zaak omdat de barista’s voor je het weet in de ziektewet lopen…

Joost Leopold is koffiekenner en smaakpurist. Met zijn Koffieschool traint hij menig barista en hij bracht het boekje ‘Water, koffiebonen & melk’ uit. Hij is jurylid voor SCAE en hoofdjurylid in de Misset Koffie Top 100. Koffieschool.nl

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels