blog

Het leed dat paracommercie heet

Café 10719

Paracommercie is Martijn Veen een doorn in het oog. In zijn nieuwe column schrijft de Horecabrains-voorman over hoe om te gaan met dit -voor veel horecaondernemers- onvermijdelijke fenomeen.

Het leed dat paracommercie heet

Ik denk dat u zich rot schrikt hoeveel (eigenlijke horeca)omzet er verloren gaat in sportkantines, buurthuizen, jeugdhonken en poppodia. Een mooi voorbeeld van dit soort paracommercie is poppodium de Neushoorn in Leeuwarden. Op zich een origineel initiatief. Aan de ene kant een academie voor muzikanten en mensen die iets willen gaan doen in de muziekbusiness. Aan de andere kant een poppodium. Die laatstgenoemde functie zou worden gebruikt om de opgeleide artiesten van de academie een podium te bieden.

‘Allerlei goedbedoelde initiatieven, gerund door vrijwilligers, groeien uit tot mega-evenementen’

Natuurlijk kwamen er vragen uit de horeca. Hen werd gegarandeerd dat de Neushoorn geen commerciële doelstelling zou krijgen. Ook geen concurrentie zou betekenen en zelfs al om 01.00 uur dicht zou gaan. U raadt het al. Nadat de gemeente ruim €20 miljoen had geïnvesteerd, wilde ze toch minimaal break even draaien. Resultaat: commerciële, concurrerende programmering en verruiming van sluitingstijden.

Paracommercie ontluikt snel

Gemeenten steken elkaar graag de ogen uit met prachtige jeugdcentra, dorpshuizen, theaters, poppodia en sporthallen. Maar helaas kijken ze niet naar de mogelijke exploitatieverliezen. Gevolg is dat deze gedeparacommerciekt worden door oneigenlijke optredens en evenementen. Allerlei goedbedoelde dorpsfeesten en sporttoernooien, in eerste instantie georganiseerd en bemand door vrijwilligers, groeien uit tot mega-evenementen. De opbrengsten zijn nodig om de begroting van club of evenement sluitend te maken. Altijd lastig om in dit soort gevallen het conflict aan te gaan met de gemeente waarin je gehuisvest bent. Zij zijn immers ook degene die jouw vergunning hebben uitgegeven en gaan over de regelgeving.

‘Altijd lastig; een conflict met de gemeente waarin je gehuisvest bent. Zij zijn ook degenen die jouw vergunning uitgeven en gaan over de regelgeving’

Zorg dus voor een goede relatie met uw gemeente. Zoek aansluiting bij de organisatoren van alle evenementen en probeer te participeren (sponsoring). Zorg dat u aan tafel zit bij alle horeca-gerelateerde onderwerpen en bouwplannen. Horecabrains adviseert en bemiddelt vaak in dit soort gevallen. Dan blijken gemeenten, bij een goede onderbouwing, best bereid te zijn tot concessies of samenwerking. Er zijn talloze voorbeelden waarbij ondernemers samen met hun gemeente juist extra verdiensten hebben gerealiseerd. Eén ding moet je in ieder geval niet doen en dat is passief afwachten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels