blog

Cocktails: verlies je niet in een thema

Café 12987

In haar nieuwe blog gaat bartender Tess Posthumus dieper in op thema’s rondom cocktails en hoe je het uiteindelijke doel niet uit het oog moet verliezen. Ook verloot de beste vrouwelijke bartender van ons land samen met Misset Horeca 3×2 kaarten voor de Perfect Serve Barshow in Amsterdam.

Cocktails: verlies je niet in een thema

De afgelopen tijd zijn alle wedstrijden rondom cocktails weer in volle gang en ben ik veel aan het reizen om deze te jureren. Een ontzettend leuke baan. Op deze manier krijg ik de meest uiteenlopende ideeën naar mijn hoofd geslingerd en de gekste cocktails voorgeschoteld. Soms een lot uit de lotterij om die liquidconcepten te mogen proeven. Soms absoluut niet. Maar interessant is het altijd. Bartenders uit de hele wereld steken ontzettend veel energie in de uitwerking van hun ideeën voor cocktails en proberen met de perfect serve voor een bepaalde wedstrijd te komen. De strekking van deze wedstrijden kunnen totaal anders zijn maar de basis is vaak hetzelfde. Je moet een heerlijke signature cocktail verzinnen en dit drankje op de één of andere manier aan de jury weten te verkopen.

Focus niet alleen op thema van cocktails

En de fouten die tijdens deze wedstrijden het meest gemaakt worden, zie je buiten de wedstrijden helaas ook geregeld voorbij komen. Meestal heeft de wedstrijd een bepaald thema of concept. Het merk dat de wedstrijd organiseert moet natuurlijk worden gebruikt. Al is dit voor veel bartenders een punt wat vaak vergeten Tess Cokctailswordt. Ze gaan dan de mist in door zich puur te focussen op het thema van de wedstrijd, komen met een mooi idee en verliezen zichzelf daar dan in. Vervolgens gaat de bartender hard aan de slag om dit idee tot een cocktail te verwerken, passend bij het verhaal dat hij tijdens de wedstrijd gaat vertellen. Maar ergens gedurende de weg naar het drankje verliest de bartender een belangrijk punt uit het oog: het organiserende merk.

Balans in je drank

Natuurlijk gaat er een goede dosis van de drank in de cocktail, maar het merk verdwijnt in het grotere geheel, de presentatie, het idee. Wanneer de bartender achteraf om feedback vraagt is dit ook een veel genoemd punt van mij en de mede-juryleden. Het merk moet de ster zijn en het idee, jouw concept binnen het Cocktails Tess Posthumuswedstrijdthema, moet de drank een podium bieden om te stralen. De cocktail mag een geweldig en absurd verhaal vertellen maar moet ook een perfect serve zijn. Ofwel: een heerlijk gebalanceerd drankje gebaseerd op het sponsorende merk. Ook buiten wedstrijden zie ik dit helaas soms misgaan. Een restaurant of bar heeft een bepaald thema en wilt dit kosten wat kost verwerken in de menukaart. Bestaande cocktails worden omgegooid, ingrediënten verwisseld en dranken worden ter behoud van het thema vervangen door conceptuele vervangers. Wat overblijft is een drankje dat net niet helemaal werkt en geen ster is voor de drank, of jouw horecazaak.

Verloting gratis kaarten Perfect Serve Barshow

Wil je binnenkort inspiratie opdoen hoe het wel werkt? Wil je nieuwe producten ontdekken en heerlijke perfect serves proeven? Kom dan 22 en 23 mei naar Perfect Serve Barshow in Amsterdam. En om het helemaal leuk te maken verloot ik samen met Misset Horeca 3×2 tickets voor deze Perfect Serve Barshow. Stuur voor 15 mei een mailtje naar redactie.horeca@vakmedianet.nl (ovv Perfect Serve Barshow) met je volledige naam en de naam van één persoon die je mee wilt nemen en wie weet kunnen jullie gratis twee dagen inspiratie opdoen tijdens Perfect Serve.

Reageer op dit artikel