blog

Rick Kempen: ‘Grote schoenen, grote brouwers’

Café 1526

Consumenten lijken steeds liever bier te drinken van een kleine, lokale en sympathieke producent’, betoogt columnist Rick Kempen in zijn eerste column voor Misset Horeca. ‘U als ondernemer maakt bij de selectie van uw bieren dus een fundamenteel statement.’

Rick Kempen: ‘Grote schoenen, grote brouwers’

Het zijn grote voetsporen waarin ik mag treden. In dertig columns deelde biervriend Peter van der Arend zijn riante ervaring met collega’s. Als pionier van het Nederlandse bier inspireerde hij ondernemers en liet zijn eigenzinnige licht schijnen op Nederland Bierland. Daarbij behield hij een bewonderenswaardige nederigheid: de meeste bierofielen, zythologen en beer geeks hebben de neiging zich als een kruising tussen G.B.J. Hiltermann en Joseph Luns te gedragen. Ze menen de wijsheid in pacht te hebben. Voor de jongere lezers: google Hiltermann en Luns, neus dan eens rond op bierfora – je zult zien wat ik bedoel.

‘De meeste beer geeks menen de wijsheid in pacht te hebben’

Terug naar de grote voetsporen. Peter schuwde een eigenzinnige mening niet, wat geen reden is om het met hem eens te zijn. Zo wijdde hij twee columns aan bier van grote brouwers: ‘Is bier opeens niet lekker als een grote brouwer het koopt?’ en een even prikkelend vervolg daarop. Kort gezegd betoogde hij dat het bier op zich, mits receptuur en bereidingswijze niet worden aangetast of aangepast, niet minder zal smaken als iemand als Carlos Brito de aandelen in handen krijgt. Een ‘lekker’ bier blijft dan een ‘lekker’ bier. In theorie heeft Peter gelijk. De praktijk is anders.

Rick KempenLekker is subjectief: wat ik lekker vind, kan iemand anders vreselijk vinden. We hebben beiden gelijk. Dat dit subjectieve element ook door niet-sensorische zaken wordt beïnvloed zien we juist in de revolutionaire bierwereld. Consumenten lijken steeds liever bier te drinken van een kleine, lokale en sympathieke producent dan van een brouwmoloch die vanuit een kick-ass ingericht kantoor ergens op Manhattan wordt bestuurd. Waar eerder bankiers aan de knoppen zitten dan brouwers. Deze diepgevoelde emotie moet je niet onderschatten.

‘Wat ik lekker bier vindt, kan iemand anders vreselijk vinden: we hebben beiden gelijk’

Peter was eerlijk: biedt hem genoeg geld en je mag van ‘Cause Beer Loves Food een Nutellashop maken. Ik weet zeker dat zijn vaste klanten wegblijven, maar dat de kassa zal rinkelen. Ik eet mijn burger liever aan een ambachtelijke foodtruck dan bij een internationale keten. Dat geldt voor bier ook, en ook voor steeds meer consumenten. U als ondernemer maakt bij de selectie van uw bieren dus een fundamenteel statement. Dat is wel iets om goed over na te denken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels