fotoreportage

Horecainterieur: Design verjongt stoffig Berlage

Café 3889

Berlage in Eindhoven onderging recent een complete metamorfose. Behalve de keuken, bleef niets in de zaak hetzelfde. ‘Het interieur was verouderd, net zoals het publiek dat in Berlage kwam. Hoog tijd dus voor vernieuwing.’

Horecainterieur: Design verjongt stoffig Berlage

Berlage is een begrip in Eindhoven. De zaak bestaat ruim 30 jaar en stond bekend om zijn dansavonden: tafels en stoelen aan de kant, dj en dansen maar. Het trok met name een wat ouder publiek. Eigenaren Lukas Erens en Marcel van de Spijker brachten daar de eerste verandering in toen zij de zaak in 2015 kochten. ‘Van de traditionele cafékaart maakten we een restaurantkaart met kwalitatief goede gerechten om te delen. Dit trok gelijk het ‘Bergenpubliek’, vertelt Erens.

Ibiza-achtige stadstuin van Berlage

In juni 2016 renoveerden ze de tuin. ‘Ook deze nieuwe moderne, Ibiza-achtige stadstuin met bar, loungebanken en mooie zitplekken trok een ander publiek, maar de ‘oude garde’ overheerste nog steeds. Mensen bleven ons zien als ‘het danscafé’.’ De grondige metamorfose bracht uiteindelijk de omslag.

Precies wat Berlage nodig had

Designbureau King Kongs uit Eindhoven vernieuwde werkelijk alles in de zaak: van bar, vloer, plafond, meubilair tot aan speakers, verlichting en toiletten. ‘De ideeën van King Kongs waren precies wat Berlage nodig had. Het designbureau creëerde een brede bar waar gasten aan kunnen eten en een voorbar waar het borrelgedeelte is’, aldus Erens.

Moderne art deco

Martijn Gosen van King Kongs: ‘We hebben in het ontwerp een warme sfeer neergezet en een bepaalde subtiliteit toegepast. Er zijn speciale lampen gebruikt afkomstig uit Amerika. Deze geven een elegante uitstraling en sfeervolle verlichting.’ Het uitgangspunt was art deco en de designers vertaalden dit naar een moderne vorm. Gosen: ‘Je ziet deze elementen overal terug in het interieur: van het reliëf van het front van de bar en de roomdividers tot aan de spiegels op de wanden.’

Aantrekkingskracht op jongere publiek

De frisse nieuwe uitstraling van Berlage heeft inmiddels zijn aantrekkingskracht op het jongere publiek. Erens: ‘Voor de verbouwing was de verdeling 70 procent ‘oud-Berlagepubliek’ en 30 procent ‘Bergen-publiek’. Nu is die verhouding andersom.’

30-plussers

Berlage ligt aan de Kleine Berg, een straat met een mooie mix van horeca en winkels. De Kleine Berg staat bekend als een plek waar 30-plussers borrelen en stappen. De ondernemers wilden samen met King Kongs een mooie plek creëren die deze groep uitnodigt om een vrijdagmiddagborrel te doen of om op zaterdag of zondagmiddag in een rustige omgeving te borrelen en lekker te blijven hangen voor het diner. Een horecazaak die ook doordeweeks een bruisende plek biedt in de Eindhovense binnenstad.

Bar is de blikvanger en trekt publiek naar binnen

Om die gezellige lounge-achtige sfeer te creëren, zijn er veel zitbanken. Gosen: ‘De ronde banken zijn bedoeld om met vrienden of met een gezin te kunnen zitten en waar je een beetje afgeschermd zit van de rest. Tegelijkertijd kun je aan de lange bank ook met een grote groep terecht. De lange bar moet van buitenaf al de eyecatcher zijn en uitnodigen om binnen te stappen voor een drankje of een etentje.’

Meer nieuws uit Eindhoven

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels