KHN schrijft brouwers weer aan over bierclaim

KHN schrijft brouwers weer aan over bierclaim

Koninklijk Horeca Nederland (KHN) heeft drie van de vier bierbrouwers, die volgens de Europese Commissie betrokken zijn bij onderlinge prijsafspraken, andermaal aangeschreven om in gesprek te gaan over compensatie. Een advocatenkantoor zet voor KHN de tanden in de zaak.

Heineken, Grolsch en Bavaria werden eerder dit jaar door de Europese Commissie beboet voor het maken van onderlinge prijsafspraken. InBev kreeg geen boete omdat het meewerkte met het onderzoek van de EU. KHN reageerde hierop direct, door in een ingelaste persconferentie te melden dat het een claim aan de brouwers voorbereidt.

Inmiddels is duidelijk dat één van de vier brouwers is gesprek is met KHN over een zestal door KHN opgestelde punten, met als doel compensatie voor horecaondernemers. Welke brouwers dat is, wil KHN niet prijsgeven.

De andere drie brouwers hebben begin augustus een tweede brief van de branchevereniging ontvangen. Wanneer deze brouwerijen ook deze handreiking niet aanvaarden, dan zullen we het juridische traject tegen hen gaan inzetten, zo laat KHN weten.

De zes punten waarover KHN met Heineken, Grolsch, Bavaria en InBev om tafel wil

  • KHN bereidt stappen voor t.b.v. onze leden die schadeloos gesteld moeten worden.
  • KHN roept de brouwerijen op per direct de inkoopinkoopprijzen voor ondernemers te verlagen.
  • Per brouwerij een heldere transparante prijscourant met hierin uitsplitsing van de kosten voor elke vrijwillig te kiezen/af te nemen product en/of dienst.
  • Prijsopbouw vanaf de netto verkoopprijs met toeslagen per dienst of vanaf bruto verkoopprijs met korting per niet gebruikte dienst.
  • Afbouwen van de rol van financier.
  • Ontwikkelen van uniforme kelderbier- en tapinstallaties.
  • Eerdere berichten over bierboetes