Grote brouwer in zee met prijsstunter

Grote brouwer in zee met prijsstunter

Een van de grote bierbrouwers in ons land werkt nauw samen met een nieuwe prijsstunter die met lage bierprijzen probeert de horeca te veroveren. De bierbrouwer wil niet met naam worden genoemd, omdat de A-merken niet met een goedkoop nieuw merk in verband worden gebracht.

Dat zeggen de initiatiefnemers achter het nieuwe biermerk Festus in het Algemeen Dagblad. Festus bier wordt door C&M Bierverkoop in de markt gezet en is gestart in het Groene Hart rond Nieuwkoop. De prijs van het bier ligt 35 tot 40 procent lager dan de prijs van A-merken. C&M Bierverkoop wil met Festus een rol spelen in de landelijke horeca.

Bieravontuur
‘We begonnen met het benaderen van grote brouwerijen met onze plannen. Door één ervan werden we al snel uitgenodigd om eens te komen praten’, aldus Cor Pellegrom van C&M Bierverkoop, die samen met Mark van der Meer hun baan in de bouw en transportwereld opgaven voor het bieravontuur.

Met welke brouwer C&M Bierverkoop in zee is gegaan, mag Pellegrom niet naar buiten brengen. ‘De bestaande A-merken willen niet met een goedkoop merken in verband worden gebracht’, aldus Pellegrom die aangeeft zich naast cafés ook te richten op particulieren en organisatoren van braderieën.

Prijsafspraken
Het idee om een eigen biermerk te starten, komt grotendeels voort uit frustratie over de prijzen in de horeca. ‘Ik dacht: waarom zou ik niet proberen met een eigen merk onder de marktprijs te gaan zitten? Die prijzen zijn zo hoog dat een kroegbaas goedkoper uit is als hij zijn bier in flesjes bij de supermarkt op de hoek haalt. Bier hoeft helemaal niet duur te zijn. We mogen het niet zeggen, maar je zou haast denken aan prijsafspraken’, aldus Pellegrom.