Heineken jaagt op concurrenten

Heineken jaagt op concurrenten

In elk land waar Heineken wordt geschonken, minimaal de tweede brouwer zijn. Die ambitie heeft topman Jean-François van Boxmeer. Met overnames en marketinguitgaven moet dit worden gerealiseerd.

De doelstelling van de bestuursvoorzitter van de Zoetermeerse brouwerij worden uitgebreid belicht in Het Financieele Dagblad van maandag 1 augustus. In veel landen waar Heineken bier verkoopt, moet het AB InBev voor zich dulden. En in Rusland, Tsjechië en Servië staat de brouwer op de derde plek.

In Brazilië, waar in 2014 het wereldkampioenschap voetbal plaatsvindt en twee jaar later de Olympische Spelen zijn, maken AB InBev (70 procent) en twee lokale brouwers de dienst uit en volgt Heineken op plaats 4.

Een overname van het te koop staande Schincariol, met 11 procent marktaandeel de nummer 2 van het land, kan dit probleem oplossen. De financiën zijn geen probleem, want volgens experts kan het concern nog zeker 5 miljard euro lenen bij bank voordat het door de convenanten zakt.

Meer premiummerken naast Heineken moeten de positie in Europa versterken. De relatief hoge marketinguitgaven van 2,1 miljard euro moeten daarbij helpen.