In veel van de onderzochte cafés is tijdens deze acties vooral bier 30 tot 50 procent goedkoper. Volgens Wim van Dalen, directeur van STAP, leidt een lage prijs tot een verhoogde consumptie van alcohol en dus tot meer gezondheidsschade.
Van Dalen: ‘We weten uit eerder onderzoek dat door prijskortingen bezoekers onder de zestien jaar meer gaan drinken. Gemeenten hebben momenteel geen wettelijke handvatten om prijsacties in de horeca tegen te gaan. De nieuwe Drank- en Horecawet, die sinds juli in de Tweede Kamer ligt, biedt die mogelijkheid wel’.
In januari 2009 zijn in totaal 261 kroegen in vijf grote steden (Amsterdam, Groningen, Nijmegen, Utrecht en Eindhoven) tweemaal geobserveerd op het houden van happy hours of andere prijsacties voor alcohol. In 68 cafés (26 procent) werden één of meer prijsacties aangetroffen.
In Amsterdam zijn slechts in acht cafés acties aangetroffen (15 procent). In Groningen, Nijmegen en Eindhoven zijn respectievelijk in twaalf (26 procent), dertien (24 procent) en zestien cafés (29 procent) acties aangetroffen. In Utrecht zijn in negentien (38 procent) cafés acties gevonden.
In de 68 cafés die aan prijsacties deden, zijn in totaal 121 acties aangetroffen (gemiddeld 1,8 acties per café). Eindhoven was koploper met 41 prijsacties. In Nijmegen, Utrecht en Groningen zijn respectievelijk 25, 22 en 21 prijsacties gevonden. In Amsterdam werden de minste acties (12) geobserveerd.
Het onderzoek is een herhaling van het onderzoek van de Universiteit Twente uit september 2006. Toen stuntte bijna eenderde (31 procent) van de onderzochte cafés met happy hours en andere kortingen op alcohol. Van de jongeren die regelmatig naar de kroeg ging gaf ruim de helft (55 procent) aan meer te gaan drinken bij dergelijke kortingsacties.