Nieuwe fles stuwt halfjaarwinst Grolsch

Nieuwe fles stuwt halfjaarwinst Grolsch

Bierbrouwer Grolsch heeft in de eerste zes maanden van dit jaar 7,6 miljoen euro winst geboekt. Dat is een stijging van 17 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Met dank aan de nieuwe groene fles.

De resultaten zijn dinsdag door Grolsch bekendgemaakt. Volgens het bedrijf was de introductie van het groene flesje succesvol en leidde dit in Nederland tot een hogere afzet en een toename van marktaandeel. Grolsch verwacht een winstgroei voor heel 2007 van ongeveer 10 procent.

De omzet kwam uit op 164 miljoen euro, tegen 152,2 miljoen euro in de eerste helft van 2006. Dit is licht hoger dan de verwachting van marktvorsers.

Door de distributiedeal die Grolsch vorig jaar sloot met de Amerikaanse bierbrouwer Anheuser-Busch groeide de afzet van bier in de Verenigde Staten met meer dan 50 procent. Naar verwachting zal de groei van de Amerikaanse markt voor het gehele jaar boven de 40 procent liggen, aldus de bierbrouwer uit Enschede.

In Groot-Brittannië, een belangrijke markt voor Grolsch die sterk onder druk staat, was er sprake van een vrijwel stabiele afzet.