PINT wil minimumverkoopprijs van bier in supermarkten

PINT wil minimumverkoopprijs van bier in supermarkten

PINT wil dat er een wettelijke minimumverkoopprijs op bier komt. De vereniging wil op die manier af van het stunten met bierprijzen in supermarkten. Bier is volgens PINT een kwaliteitsproduct en mag door supermarkten niet langer als lokmiddel worden gebruikt.

Volgens PINT maken vooral grote supermarktketens zich schuldig aan forse prijsverlagingen van bier. Die korting kan oplopen tot wel 50 procent. PINT stelt dat supers bier zelfs beneden de inkoopprijs verkopen, om zo mensen naar binnen te trekken.

Volgens voorzitter Jeroen Carol-Visser van PINT houden supermarkten en vooral grote pilsbrouwerijen elkaar in een wurggreep. ‘Wij zijn een voorstander van een verbod op verkoop van alcoholhoudende dranken beneden de inkoopprijs of productieprijs of tegen een zo lage prijs dat horeca, slijterijen en kleine brouwerijen in een onmogelijke positie worden gebracht’.

PINT wijst in een persbericht op een verdere scheefgroei van bierprijzen in supermarkten versus horecabedrijven. De horeca betaalt soms wel tweemaal zoveel als de supermarkt voor hetzelfde bier, stelt PINT.

Carol-Visser vindt het lastig om een exacte minimumverkoopprijs aan te geven, maar denkt dat een minimumprijs van 1,50 euro per liter acceptabel is. ‘Voor een kratje bier betaal je in de supermarkt tussen de 11 en 15 euro. Dat praat je over een prijs tussen de 1,50 en 2 euro per liter. Let wel, dit zijn de prijzen voordat de supermarkten beginnen te stunten. Een minimumprijs van 1,50 euro per liter lijkt dus acceptabel’.