Amsterdam wederom duurste terrasstad

Amsterdam wederom duurste terrasstad

De prijzen voor een rondje drank op het terras in Nederland lopen nog altijd flink uiteen. Wie slim is, kan vele euro's per keer besparen. In Amsterdam betaal je voor twee bier, twee fris en twee rosé 16,00 euro, terwijl je in Nijmegen met 13,70 euro het goedkoopst uit bent. Amsterdam is, net zoals zes keer eerder, de duurste terrasstad van Nederland

Dit blijkt het jaarlijkse terrassenonderzoek van horeca adviesgroep Van Spronsen & Partners. Het onderzoek vond plaats op toeristische pleinen in de 21 grootste steden van Nederland.

Rotterdam heeft zijn vertrouwde tweede plaats weer ingenomen, waar een rondje drank gemiddeld € 15,23 kost. Den Haag volgt met een gemiddeld prijsniveau van € 15,20. Ten opzichte van Amsterdam, waar de prijzen ten opzichte van vorig jaar met 3,2% stegen, was bij de nummers twee en drie sprake van een opvallend lage prijsstijging van respectievelijk 1,5% en 1,2%. Hierdoor vergroot Amsterdam zijn voorsprong in prijsniveau ten opzichte van voorgaande jaren.

Frisdrank

Een fluitje in Apeldoorn is vijftig cent goedkoper dan in onze hoofdstad. En wanneer de ‘Bob’ het terras moet uitkiezen, dan kan hij het beste naar Dordrecht, want daar is de frisdrank meer dan vijftig cent goedkoper dan in Amsterdam.

Terwijl Amsterdam voor de zesde keer als duurste terrassenstad uit de bus komt, heeft ook Enschede de prijzen afgelopen jaar fors opgedreven; met 7,9 procent, waardoor je daar nu gemiddeld 14,65 kwijt bent voor zes drankjes.

Prijsstijging

In vergelijking met vijf jaar geleden is de prijs voor een rondje op het terras met ruim twee euro gestegen. Was je in 2004 voor twee bier, twee fris en twee rosé gemiddeld in de grote steden nog 12,19 euro kwijt, anno 2009 is dat opgelopen naar 14,26 euro.

Reactie KHN

Koninklijke Horeca Nederland vindt dat niet meer dan logisch. Woordvoerder Joris Prinssen: ‘Heel veel inkoopprijzen zijn ook gestegen. De gasprijzen zijn met maar liefst 20,5 procent toegenomen. En die voor elektra zo’n 18,5 procent.’ Van vette winsten is geen sprake.

‘De horecaondernemers zullen in deze tijden behoudend zijn met prijsstijgingen om de gasten te binden en te behouden’, aldus Prinssen.