Jeugd krijgt alcohol mee maar probeert minder

Jeugd krijgt alcohol mee maar probeert minder

In vergelijking met 2001 doen jongeren beneden de zestien jaar de helft minder pogingen om alcohol te kopen. Wanneer ze het proberen, lukt het ze meestal wel, zo blijkt uit een tweejaarlijks onderzoek van Bureau Interval.

Het percentage jongeren onder de zestien dat een bestelpoging tot alcohol deed in de horeca of supermarkt is meer dan gehalveerd ten opzichte van 2001. Ook bij sterke drank is dit gedaald: in 2001 bestelde 58 procent van de jongeren sterke drank, in 2009 is dat gedaald naar 21 procent.

De slaagkans voor een jongere om alcohol te bestellen en dan ook te krijgen is erg hoog: tussen de 87 en de 98 procent. Dat is ongeveer hetzelfde als in 2001.

Identificatieplicht

Sinds 1 november 2000 zijn alle alcoholverstrekkers (zoals horeca) verplicht om te controleren of een jongere die alcohol wil kopen wel oud genoeg is. In de horeca is het aantal jongeren dat wordt gecontroleerd licht gestegen, van 6 procent in 1999 naar 15 procent in 2009.

Sterke drank

De horeca scoort vooral onvoldoende in het schenken van sterke drank. In 2009 zegt 19 procent van de 14- en 15-jarigen en 8 procent van de 16- en 17-jarigen dat ze gecontroleerd werden toen ze sterke drank wilden kopen.

Nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit

Het onderzoek is onder 3000 jongeren uitgevoerd tussen de 13 en de 17 jaar, in opdracht van de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit en het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport.