nieuws

Nationaal Bieronderzoek 2009: Nederlanders trots op bier

Café

Een ruime meerderheid van de Nederlanders is trots op bier (81%). Pils is net als voorgaande jaren veruit de populairste biersoort van Nederland. Op de tweede plaats staat speciaal bier, met name witbier. De kennis van bier ligt hoog, 70% van de Nederlanders weet dat bier een natuurproduct is

Nationaal Bieronderzoek 2009: Nederlanders trots op bier

Jan Smit, Doutzen Kroes, Gerard Joling en Prins Maurits zijn goed gezelschap voor de bierdrinkers: zij zijn de BN’ers met wie Nederlanders het liefst een biertje drinken. Bier is ook een goed geschenkidee: bijna driekwart van de Nederlanders heeft bier wel eens cadeau gegeven. Dat blijkt uit het vijfde Nationaal Bieronderzoek van de Nederlandse bierbrouwers, verenigd in het Centraal Brouwerij Kantoor.

Deze en andere trends vindt u in het 5e Nationaal Bieronderzoek, online uitgevoerd door Ruigrok | Netpanel onder ruim 500 Nederlanders tussen de 18 en 65 die minimaal één keer per maand bier drinken.

Kennis van bierfeiten

De kennis over bier is hoog onder de Nederlandse bierdrinkers. De overgrote meerderheid kan precies noemen welke grondstoffen in bier zitten en 70% weet dat bier een natuurproduct is. 72% is niet verbaasd over het feit dat matige bierconsumptie dezelfde effecten op de gezondheid heeft als matige wijnconsumptie. Alleen de kennis over bier en voedingsstoffen blijft wat achter: ongeveer 1 op de 4 respondenten denkt dat in bier geen vezels, mineralen, anti-oxidanten of vitaminen zitten, terwijl het tegendeel waar is.

Bekendheid slogan

Het kopen van bier is een mannending (66% mannen versus 34% vrouwen). Bier drinkt men het liefst bij het uitgaan (33%), gevolgd door thuis (31%) en bij vrienden (17%). Thuis drinkt men vooral om te ontspannen (47%) of tijdens het tv-kijken (37%). De Nederlandse bierdrinker consumeert gemiddeld 7,4 glazen per week. 39% drinkt tussen de 0 en 3 glazen per week en 14% drinkt 15 glazen of meer. Een ruime meerderheid van de bierdrinkers (92%) is bekend met de slogan “Alcohol onder de 16, natuurlijk niet”. De brouwers promoten deze slogan door bij iedere tv-commercial en in iedere printreclame die slogan te voeren. Overigens wordt deze binnenkort vervangen door: “Geen 16? Geen druppel”.

Het Centraal Brouwerij Kantoor is de overkoepelende organisatie die de belangen behartigt van acht in Nederland gevestigde bierbrouwerijen: Alfa Brouwerij, Bavaria N.V., Budelse Brouwerij B.V., Grolsche Bierbrouwerij Nederland B.V, B.V. Gulpener Bierbrouwerij, Heineken Nederland B.V., InBev Nederland N.V., Lindeboom Bierbrouwerij B.V. Deze brouwerijen zijn samen goed voor 99,9% van de bierproductie in Nederland.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels