nieuws

Grolsch-ceo Verhaegen: ‘Uitleg actie kweekt begrip

Café

In zijn eerste jaar als ceo van Grolsch kreeg Tom Verhagen onder meer te maken met de dossiers accijnsverhoging en wurgcontracten. Ook was er nog de consternatie over de actie waarin Grolsch het tweede biertje gratis aanbiedt in de horeca. Voor de camera van Misset Horeca reageert de Belgische topman.

Grolsch-ceo Verhaegen: ‘Uitleg actie kweekt begrip

Per 1 januari 2014 gaat de accijns op bier met 14 procent omhoog, terwijl de afgelopen januari ook al een stijging, van 10 procent, is doorgevoerd. Wat Tom Verhaegen als ceo van Grolsch vooral verbaast, is dat de Nederlandse maatregelen haaks staan op die van zo’n beetje alle omliggende landen. ‘In het Verenigd Koninkrijk en Denemarken worden de accijnzen verlaagd en de verschillen met Duitsland en België zijn respectievelijk een factor vier en twee. Doen al die landen het dan fout of moeten wij onze strategie wellicht heroverwegen?’

Wurgcontracten

Met de actie Stopbierbelasting.nl trekken de Nederlandse brouwers gezamelijk op. Dat doen zij ook in de discussie over binding van ondernemers aan brouwers via de ‘wurgcontracten’. Een woord dat Verhaegen niet eens meer in de mond wenst te nemen. ‘Ik denk dat de ACM heeft aangetoond dat daar geen sprake van is. En het is spijtig te moeten concluderen dat de Koninklijke Horeca Nederland ons op een onredelijke manier de zwartepiet probeert toe te schuiven.’ Kritiek op die contracten kwam overigens ook uit de hoek van een collega-brouwer, Philip de Ridder van Heineken. Die is van mening dat er alleen nog maar gewerkt dient te worden met contracten die binnen een paar maanden opzegbaar zijn. Verhaegen daarover: ‘Als de vos de passie preekt, boer let op uw kippen. De Ridder is blijkbaar niet tevreden met z’n marktaandeel van 50 procent en wil wellicht 100 procent. Maar de regels zijn opgesteld om de concurrentie te bevorderen en het zou fijn zijn als we ons allemaal ook aan die regels houden.’

Gratis biertje

Ook op een ander front botste Grolsch dit jaar frontaal met KHN; over de actie van Grolsch waarbij de brouwer een tweede biertje gratis aanbiedt in de horeca. Verhaegen: ‘Als wij onze actie uitleggen aan overheden en ondernemers komt er veel meer begrip. Helaas niet bij Lodewijk van der Grinten. Maar dat heeft wellicht andere redenen.’ In tegenstelling tot enkele collega’s, heeft Verhaegen de deur naar de KHN-voorman openstaan. ‘Ik vind dat je altijd in gesprek moet blijven. Maar er zijn wel heel straffe uitspraken geweest, waarin gesuggereerd wordt dat wij op een onetische manier zaken doen. Daar trek ik wel een grens.’

Lees in de komende Misset Horeca een uitgebreid interview met Tom Verhaegen.

Reageer op dit artikel