In opkomende markten in Afrika, het Midden-Oosten, Azië en Latijns-Amerika denkt Heineken dit jaar meer bier te verkopen, terwijl de bierconsumptie in Europa weer afneemt.
Omzet per hectoliter
De omzet per verkochte hectoliter bier zal naar verwachting opnieuw stijgen, zij het in een gematigder tempo dan in 2013.
'Al met al zal dit naar verwachting leiden tot een autonome omzetgroei in 2014', aldus het bedrijf.
Omzetgroei
Net als veel andere multinationals houdt Heineken wel een slag om de arm in verband met de sterk wisselende valutakoersen in opkomende markten.
Die dempen net als vorig jaar de omzetgroei en drukken de operationele winst dit jaar met naar schatting zo'n €115 miljoen.
Buitenlandse markten
Heineken let vooral op de ontwikkelingen in Mexico, Vietnam en Nigeria, omdat dat relatief belangrijke markten zijn, zei topman Jean-François van Boxmeer.
De wisselkoersmalaise dwong Heineken afgelopen najaar al tot een winstwaarschuwing. De winstdaling die het bedrijf woensdag bekendmaakte, kwam dan ook niet als een verrassing.
Jean-François van Boxmeer
Van Boxmeer sprak van een 'uitdagend jaar', waarin Heineken geraakt werd door economische tegenwind en accijnsverhogingen in met name Frankrijk. Hij benadrukte dat het bedrijf desondanks kon blijven investeren in zijn merken en producten.
In de tweede helft van het jaar was een verbetering te zien van de verkoop in onder meer West-Europa, aldus de topman.
Bron: ANP