Interview Heineken-directeur Gilet: 'Pilsprijs niet onrealistisch'

Interview Heineken-directeur Gilet: 'Pilsprijs niet onrealistisch'

Pascal Gilet is sinds april vorig jaar algemeen directeur van Heineken Nederland. De opvolger van Philip de Ridder schoof aan bij Misset Horeca voor een interview over de biermarkt, de pilsprijzen, de opkomst van kleine brouwerijen en de relatie met KHN: 'Als je Lodewijk van der Grinten nu vraagt naar onze samenwerking, dan is hij niet meer zo negatief als vroeger.'

Met de aanstelling van Pascal Gilet (51) als algemeen directeur Heineken Nederland, is het de eerste keer dat een niet-Nederlander deze functie bekleedt. ‘Een eer’, aldus Gilet. Hij is inmiddels al weer vijftien jaar in dienst bij Heineken en hij begint aan de functie zonder specifieke opdracht zegt hij. ‘Je krijgt bij Heineken niet één specifieke opdracht mee qua veranderingen of groei of iets dergelijks. Het enige dat ik mee kreeg is: wij zijn Heineken Nederland. Hoe kunnen we op deze markt bloeien.’

Speciaalbier

Een markt waar kleine brouwerijen in opkomst zijn. Een positieve ontwikkeling volgens Gilet: ‘Wij willen de biermarkt laten groeien, niet alleen onszelf, maar de biermarkt in geheel. En als grootste op de Nederlandse markt vind ik het lekker om die groei te leiden. En daarom ben ik ook blij met de opkomst van al die kleine brouwerijen. Hoe meer smaken er zijn, hoe aantrekkelijker de biermarkt wordt voor de consument.’ hoe meer wij ontwikkelen als biermarkt hoe populairder wij worden bij de consument, hoe beter dit is voor de horeca.'

Herstelde relatie KHN

Waar Gilet ook belang aan hecht is de relatie met KHN. Die was de laatste jaren niet goed, maar aan de verstandhouding is de laatste tijd flink gewerkt. ‘Er zijn verschillende gesprekken geweest en we werken een stuk prettiger samen. Als Heineken, maar ook de biermarkt als geheel. We vergeten wat er gebeurd is en kijken naar de toekomst. Als je Lodewijk van der Grinten nu vraagt naar onze samenwerking, dan is hij niet meer zo negatief als vroeger.’

Pilsprijs en biermarkt

Eén van de hete hangijzers die er nog altijd bestaat tussen brouwers en ondernemers zijn de prijzen van het pils. Ieder jaar stijgen deze en gekeken naar de inflatie stijgen ze ook nog eens onevenredig hard. Gilet: ‘Wij bepalen de prijzen op basis van kosten en investeringen die we moeten maken om de markt te laten groeien. En het is meer dan alleen de CPI (Consumentenprijsindex, red.) inflatie. Onze pensioen, de inflatie, de belastingafdracht, het is allemaal een stuk hoger dan de inflatie. (…) Wij zitten nu om de tafel vanwege de cao-onderhandelingen en daar vragen de bonden ook veel van ons op het gebied van banen en lonen. Dat zit ook in onze kosten. Al met al vind ik de prijzen in de pilsmarkt niet onrealistisch.’

Lees het hele interview met Pascal Gilet in de nieuwe Misset Horeca die vrijdag 13 november verschijnt.