Starbucks schrapt thee-keten alweer

Starbucks schrapt thee-keten alweer

Koffiegigant Starbucks schrapt voorlopig plannen om zijn keten van theebars Teavana op grote schaal uit te rollen. Van de vijf bestaande vestigingen blijft er maar één open.

Starbucks kocht Teavana in 2012, zo’n twee jaar geleden werd de eerste zaak geopend in New York. Doelstelling was de opbouw van een keten van theewinkels waar consumenten rustig kunnen genieten van specialiteiten, zoals Starbucks met zijn koffiezaken doet. Daarnaast werden bij Teavana verschillende foodproducten verkocht.

Alleen Seattle blijft open
Deze week werd bekend dat van de vijf thee-bars er vier verdwijnen. Drie locaties worden omgebouwd naar Starbucks, de vierde in Beverly Hills gaat gewoon dicht. Alleen de vestiging in Seattle, de thuisbasis van Starbucks, blijft open. Deze wordt door het hoofdkantoor gebruikt voor het testen van nieuwe producten.

Reguliere Teavana-winkels blijven bestaan
Dit betekent overigens niet dat Teavana uit het straatbeeld verdwijnt. De 350 reguliere Teavana-zaken blijven wel gewoon open. In deze zaken kunnen klanten vooral voorverpakte thee en gerelateerde apparatuur kopen, er is niet of nauwelijks de mogelijkheid ter plekke thee te drinken. Wel kan thee ‘to go’ worden afgehaald.

Thee blijft een kansrijke markt voor Starbucks
Volgens het hoofdkantoor van Starbucks betekent de sluiting van de theebars niet dat de onderneming niets ziet in de markt voor thee. ‘Teavana blijft een strategische prioriteit voor Starbucks gezien de enorme kansen die de wereldwijde theemarkt met zijn omzet van 125 miljard dollar biedt.’

Duizend vestigingen in tien jaar
Bij de overname van Teavana zag Starbucks nog enorme kansen voor de opbouw van een grote keten. Doelstelling was de opening van zo’n duizend theebars in de Verenigde Staten in tien jaar tijd. Vooralsnog lijken Amerikanen echter niet zo warm te lopen voor het drinken van allerhande speciale theesoorten dan ze voor de koffie van Starbucks doen.