nieuws

Terrasonderzoek 2016: hogere omzet, comfort, gin-tonic en biologisch sap

Café

58 procent van de terrasondernemers denkt dit jaar een hogere omzet te halen in vergelijking met 2015. En hét drankje op het terras van het komend jaar? Toch weer gin-tonic en ice tea. Radler volgt op respectabele afstand, zowel in de categorie alcoholisch als non-alcoholisch. Biologische sapjes zijn aan een opmars bezig. Dit, en meer komt naar voren in het terrasonderzoek van Misset Horeca.

Terrasonderzoek 2016: hogere omzet, comfort, gin-tonic en biologisch sap

Wat zijn uw verwachtingen qua terras voor 2016? Welke producten gaan scoren, hoe gaat u omzet-technisch scoren? Misset  Horeca voerde een enquête uit onder ondernemers met een terras, variërend van restaurant en café tot hotel en lunchroom. Wat het meest in het oog springt: de ondervraagden zijn opvallend positief gestemd. Slechts 2 procent verwacht in 2016 een mindere omzet te draaien dan het jaar hiervoor en de meeste investering voor dit jaar gaat naar comfort, verlichting en uitbreiding.

Optimisme over omzet

Terrasondernemers zien 2016 positief in. 58 procent van de terrasondernemers verwacht dat 2016 een betere omzet gaat brengen dan 2015. 40 procent denk een even zo goed jaar te draaien en slechts 2 procent verwacht een daling.

Investeren in comfort

Wat worden de grootste veranderingen op uw terras, waarin gaat u dit jaar investeren? Aankleding werd het meest genoemd. En dan met name ‘comfor’ –zitkussens- , verlichting en uitbreiding. Wat verder genoemd werd: aanpassing van de routing en de aanleg van gasverwarming.

Steeds vaker ook winterterras

Een aantal ondervraagden antwoorde het terras dusdanig ‘aan te pakken’ in het komende najaar, dat het ook in de winter gebruikt kan worden. Momenteel zegt een kleine minderheid van de ondervraagden, zo’n 48 procent, het terras ook ’s winters te gebruiken.

Favoriete dranken alcoholisch

De vraag naar het favoriete zomerdrankje voor 2016 splitsten we op in de categorie alcoholisch en non-alcoholisch. In de categorie alcoholisch blijkt ging-tonic onverminderd populair en werd het meest genoemd, door ruim 33 procent. Radler komt op plek twee, gevolgd door (speciaal) bier.

Favoriete drank non-alcoholisch

Evenals bij de alcoholische dranken is de twee plek bij de non-alcoholische dranken ook voor Radler, de 0.0-versies. Ice tea werd, net als in voorgaande jaren het meest genoemd. De derde plek valt op: een kleine 10 procent van de ondervraagden noemt ‘biologische sapjes’.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels