AB InBev behoudt naam, adelaar verdwijnt uit logo

AB InBev behoudt naam, adelaar verdwijnt uit logo

Bierreus AB InBev blijft na de overname van concurrent SABMiller gewoon AB InBev heten. Wel verdwijnt de iconische adelaar uit het logo van 's werelds grootste brouwersgroep. Dat is woensdag bekendgemaakt op een algemene vergadering waar aandeelhouders stemden over de samensmelting van de biermakers.

Bij de goedkeuringsprocedure, die deels in Brussel en deels in Londen plaatsvond, zijn uiteindelijk alle voorstellen aangenomen. Daarmee krijgt de fusie groen licht, waardoor deze op 10 oktober kan worden afgerond.

91,6 miljard euro

Het Belgisch-Braziliaanse AB InBev, bekend van merken als Jupiler, Leffe en Hoegaarden, bood in oktober vorig jaar 45 pond per aandeel op zijn grootste concurrent. Het bod waardeert de Brits-Zuid-Afrikaanse brouwer, moederbedrijf van onder meer Foster's, Miller en Dorada, op omgerekend 91,6 miljard euro.

Verkoop Grolsch

Aanvankelijk was ook het Nederlandse Grolsch onderdeel van SABMiller. Maar dat merk is in april samen met Peroni en Meantime verkocht aan het Japanse Asahi. SABMiller heeft bijna zijn gehele Europese divisie van de hand moeten doen om goedkeuring voor de bierfusie te verkrijgen van de Europese Commissie.

5500 mensen op straat

De megadeal gaat ten koste van een flinke hoeveelheid banen. AB InBev zet het mes in het personeelsbestand als de overname van SABMiller is afgerond, zo werd onlangs al bekend. In de komende drie jaar wordt dan afscheid genomen van 3 procent van het personeel, wat neerkomt op circa 5500 arbeidsplaatsen.