Lixid mag van Heineken nu toch gewoon zijn Csiki-bier blijven verkopen. Eerder oordeelde de rechter nog dat Lixid daarmee moest stoppen omdat de naam te veel lijkt op Ciuc, het bier dat Heineken daar verkoopt. De Hongaarse minderheid in Roemenië spreekt Ciuc namelijk uit als Csiki.
Heineken strijkt bij nader inzien de hand over het hart, op voorwaarde dat Lixid ook geen stampij meer maakt over de alom bekende rode ster op de etiketten van het Nederlandse concern.
Rode ster ter discussie
De Csiki-rel lag zo gevoelig bij de lokale bevolking dat ook politici en overheden zich ermee gingen bemoeien. Ook kwam de rode ster van Heineken ter discussie te staan, omdat die volgens critici zou doen denken aan de vroegere onderdrukking door de communisten.
De Hongaarse regering wil het land zuiveren van symbolen die mogelijk doen denken aan onder meer de bezetting door de nazi’s of de onderdrukking door de communisten.
Volgens de rechtse regering van premier Viktor Orban is het een ‘morele verplichting’ om het commerciële gebruik van dergelijke symbolen te verbieden. Daaronder vallen naast de rode ster ook onder meer het hakenkruis en de hamer en sikkel.
Boete voor bedrijven
Treedt de nieuwe wet in werking, dan kunnen bedrijven die de symbolen toch gebruiken een boete tot 2 miljard forint (6,5 miljoen euro) en een gevangenisstraf tegemoetzien.
Ster op etiket Heineken
Heineken heeft al sinds mensenheugenis een ster op zijn etiket staan. In de jaren dertig van de vorige eeuw kreeg deze de kleur rood. Na de Tweede Wereldoorlog werd de rode ster ingeruild voor een witte ster met een rode rand. Na verloop van tijd werd de rode rand weer breder gemaakt. In 1991 werd besloten de ster weer in zijn geheel rood te maken.