nieuws

Horeca verdeeld over Biertegoed Heineken

Café 3825

De actie Biertegoed van Heineken levert vooralsnog verdeelde reacties op in de horeca. Zo zijn er cafés die bestellingen met de veelbesproken app weigeren af te rekenen. Anderen zijn juist enthousiast. In samenwerking met De Telegraaf maakte Misset Horeca een rondje langs diverse Heineken-ondernemingen die met het Biertegoed werken. ‘Ja, er komen mensen in mijn zaak die niet mijn doelgroep zijn. Maar elke gast is er eentje.’

Horeca verdeeld over Biertegoed Heineken

Heineken introduceerde Biertegoed in september 2016 als tegemoetkoming aan de horecaondernemers, die al jaren klagen over de lage kratprijzen in supermarkten ten opzichte van de hoge tarieven waarvoor zij gerstenat kunnen inkopen. Volgens de brouwer zou de actie een brug slaan tussen de retail en de horeca. Het systeem dreigt nu echter in het gezicht van de cafésector te ontploffen, zo menen critici. Ze wijzen op boze berichten op social media van klanten die tevergeefs poogden hun Biertegoed te innen.

‘Sigaar uit eigen doos’

Voor eigenaar Jeroen de Groot van grandcafés De Rede Bataviahaven & Dronten was evenwel snel duidelijk dat het gratis bier-systeem ongeschikt is voor zijn ondernemingen: ‘Wij beheren geen partylocaties en onze bars zijn meestal al goed gevuld. Extra klandizie van groepen die vooral komen om gratis veel te drinken, is niet in ons belang.’ De Groot kenschetst het systeem als een ‘sigaar uit eigen doos’: ‘De brouwerij betaalt achteraf keurig de via de app bestelde biertjes uit, maar dan wel tegen inkoopsprijs. Dat kost me dus geld, want er is ook personeel dat die biertjes moet tappen.’

Gert Boonen van Bar Brasserie De Boterlap in Harderwijk erkent de extra handeling. ‘Maar we zijn er toch, dus dat is een kleine moeite. Ik hoef geen extra personeel in te roosteren en zoals gezegd; heel vaak nemen ze een tweede drankje, waarvoor ze de volle prijs betalen.’ Elke gast is er eentje, aldus de ondernemer.

Gert Boonen van De Boterlap is te spreken over Heineken Biertegoed.

Gert Boonen van De Boterlap is te spreken over Heineken Biertegoed.

‘Door deze actie krijgen wij mensen in de zaak die normaliter nooit naar De Boterlap zouden komen. En ja, daar zit echt wel publiek bij dat niet ‘bij je zaak past’. Maar aan de andere kant; wat is een doelgroep dan precies? Een gast is een gast en als ze zich gedragen, wat ook gebeurt, dan is daar toch niks mis mee.’

‘Heineken realiseert digitalisering aan bar’

Bedrijfsleider Maurits Schellekens van de etablissementen Einstein en Van Buuren in Leiden denkt daar heel anders over. Hij peuterde de deelnamesticker al na een half jaar weer van de voordeuren toen hij merkte dat de langlopende actie een volledig ander publiek trok dan normaal. ‘Wij hebben een wat oudere

Robbert Roggeband van De Gekroonde Suikerbiet

Robbert Roggeband is na z’n aanvankelijke scepsis helemaal om: ‘Digitalisering aan de bar.’

doelgroep. Door die app zat het hier plots vol met laat-tieners. Daar zitten onze vaste klanten, noch wij op te wachten.’ Jan van Kollenburg jr. van Bar le Duc in Den Bosch heeft moeite met de extra handelingen aan de bar. ‘Ik merk dat Biertegoed met name -drukke- vrijdag- of zaterdagavonden wordt ingeleverd. Op die momenten is zo’n mobiel onder mijn neus eerder een last dan een lust.’

Robbert Roggeband, van De Gekroonde Suikerbiet in Zierikzee was ook sceptisch over de inzet van een app in zijn café. ‘Ik vond het ingewikkeld; de app, het verzilveren en daarbij; het leek me dat het vooral zou aanslaan bij studenten. En die hebben wij hier niet.’ De Zeeuwse ondernemer is echter helemaal om. ‘Heineken heeft een digitalisering aan de bar gerealiseerd. Ik vind dat hartstikke gaaf. Met je telefoon aan de bar bestellen, dat is de toekomst, en dat is dan wel weer bedacht door Heineken.’

Lees ook: PvdA maakt zich zorgen over spaaractie bier in café

‘Paar duizend glazen Biertegoed’

Heineken meldt desgevraagd dat er circa 2000 uitspanningen zijn waar het via een smartphone-app te beheren biertegoed kan worden verzilverd. De marktleider erkent dat inmiddels deelnemers zijn afgehaakt. ‘Logischerwijs valt er in zo’n eerste jaar een aantal af. Maar er zijn ook nieuwe locaties toegevoegd,’ aldus marketingwoordvoerster Lisa van der Heijden. Heineken wil geen exacte cijfers verstrekken over het aantal met de actie gestopte cafés en hult zich ook al in stilzwijgen over het aantal via de bier-app verstrekte biertjes in de Nederlandse horeca.

Volgens Gert Boonen gaan er wekelijks 30 a 40 glazen bier doorheen via Biertegoed. ‘Het hele idee is natuurlijk dat mensen hun Biertegoed inleveren en later nóg een drankje bestellen. En dat gebeurt heel vaak.’ Jan van Kollenburg jr. spreekt

Jan van Kollenburg, Bar le Duc 's-Hertogenbosch

Jan van Kollenburg jr (l): ‘De intentie is goed, de uitvoering moet beter.’

over ‘een paar duizend glazen’ sinds het begin van de actie. Maar het zijn volgens de Bossche ondernemer geen extra glazen. ‘Het Biertegoed wordt vaak gebruikt door gasten die ik toch al had en stel dat ze er acht drinken en vijf betalen…die drie hadden ze zonder Biertegoed ook wel gekocht bij me.’

‘Biertegoed aantrekkelijker te maken’

Het systeem is nog geen onverdeeld succes, meent Jan Kollenburg jr. ‘Maar de intentie om klanten van de supermarkt naar het café te krijgen is natuurlijk alleen maar toe te juichen.’ Heineken zegt ‘samen met ondernemers te zoeken naar manieren om het programma voor alle partijen aantrekkelijker te maken.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels