Robèr Willemsen over het CBS-onderzoek: 'Supermarkten gebruiken bier ook om klanten naar de winkel te lokken. Kijk alleen maar deze week, dan zie je bijna vijftig verschillende aanbiedingen voor bier, met prijzen voor een krat van 24 flessen die onder de tien euro ligt. De goedkoopste is €6,66 euro', aldus de voorzitter op de site van Koninklijke Horeca Nederland. Uit onderzoek van Misset Horeca in 2015 blijkt dat de grote brouwers in tien jaar hun prijzen voor de horeca met wel 50-60 procent hebben verhoogd.
Lees ook: Complete dossier over pilsprijzen
Afnamebeding en 'kale' netto pilsprijs
Willemsen benadrukt ook dat veel cafés en restaurants door een afnamebeding gebonden zijn bier bij één brouwerij af te nemen.

'Wij pleiten sowieso al veel langer voor de afbouw van brouwerijen als financier maar in het bijzonder voor een afbouw van de oneindige afnamebedingen via huurcontracten. De prijs voor bier in de horeca is nu allerminst transparant. Wij pleiten al jarenlang voor een ‘kale’ netto bierprijs waarbij je als ondernemer toeslagen op die 'kale' prijs betaalt als je extra diensten van de brouwer afneemt.'