nieuws

Happy Drinks The battle: Mark Jędrzejewski wint

Café 4296

De eerste editie van Happy Drinks The Battle is gewonnen door Mark Jędrzejewski bartender van De Smaak Ambassade. Hij maakte de beste alcoholvrije cocktail van Nederland. Na Pinkpop kunnen horecabedrijven de winnende cocktail gaan verkopen. 

Happy Drinks The battle: Mark Jędrzejewski wint

Jędrzejewski mag zichzelf een jaar lang Happy Drinks Mastershaker 2017 noemen. Hij maakte een alcoholvrije versie van Gin-tonic: The Madonna (like a virGIN).

‘Een zeer terechte winnaar’ aldus juryvoorzitter Pierre Wind. ‘De smaak heeft ons echt overtuigd. De zelfgemaakte botanische siroop van Mark in combinatie met een fruitpuree van Bergamot, rozenwater, een vleugje Earl Grey thee en een echt mooie tonic maken de Madonna onweerstaanbaar lekker, echt kikkûh,’ aldus Hagenees Pierre Wind. Happy Drinks winnaar

Van Mark Jędrzejewski’s winnende recept wordt door Pinkyrose een ‘special edition handmade syrup’ geperst die in de horeca verkocht gaat worden. Met deze siroop is The Madonna in twee of drie handelingen te maken aan de bar en dus interessant voor iedere horecazaak. De winst gaat naar een goed doel gaat.

Madonna-cocktail op Pinkpop

Op Pinkpop is The Madonna voor het eerst te proeven in het Happy Drinks café. Daarna kunnen horecabedrijven de siroop inkopen.

Een van de opvallendste bijdragen aan Happy Drinks The battle kwam van Eric Miete en Kiara Nillesen van Koppert Cress. Hun TAHA Happy Cocktail bevat bijna geen suiker en wordt gemaakt op basis van een palet aan kruiden en cressen.

Albeda College met drie studenten in de finale

Lex Lemmers, projectleider Happy Drinks van het Trimbos-instituut, over de battle: ‘Onze oproep om de nieuwe alcoholvrije smaakexplosie voor de horeca te bedenken heeft veel meer inzendingen opgeleverd dan verwacht.’

Voor The battle zijn vijftien deelnemers uitgenodigd die allemaal een eigen recept hebben ingestuurd. De inzendingen kwamen van professionele bartenders, smaakexperts, studenten uit het horecaonderwijs en amateur-shakers.

‘We zijn enorm blij dat alcoholvrij echt serieus genomen wordt en dat er zoveel geëxperimenteerd is. Niet om de andere deelnemers te kort te doen maar ik was onder de indruk van de inzendingen uit het horecavakonderwijs’ vertelt Lemmers.

‘Het Albeda College uit Maassluis had bijvoorbeeld drie supersterke deelnemers in The battle. Anouk Gouka, met de Virgin Gingertini, Sanne van Holsteijn met de Red Purple en Demy de Klerk met de Grapje Mojito Mule. Ze hebben helaas net niet de finale battle gehaald maar ze waren zo goed dat we op het laatste moment nog een aanmoedigingsprijs voor de beste ‘jonge’ bartender hebben bedacht.’ Sanne van Holsteijn met de Red Purple heeft deze extra prijs gewonnen.

Happy Drinks

Met Happy Drinks zetten Pierre Wind en het Trimbos-instituut zich al jaren in voor een spannender alcoholvrij aanbod in de horeca.

Reageer op dit artikel