Werden in 2013 nog 810 miljoen liter melk (houdbaar en vers) en 284 miljoen liter zuiveldrank verkocht, in 2017 (MAT 16, 2017) was dat respectievelijk 747 liter en 264 liter, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI.
Veranderende ontbijt- en lunchgewoontes
Dat is een daling van bijna 8 procent in volume. Tot de zuiveldrank worden ook karnemelk en drinkyoghurt gerekend. Volgens business insights director Sjanny van Beekveld van IRI heeft de aanhoudende dalende trend niet alleen te maken met veranderende ontbijt- en lunchgewoontes, meldt vakblad Distrifood.
Waterconsumptie neemt toe
‘De waterconsumptie neemt toe en de slogan ‘Melk is goed voor elk’ wordt niet meer als onbetwiste waarheid aangenomen’, laat Van Beekveld weten. ‘Ook in publicaties worden de gezondheidseffecten van melk steeds vaker ter discussie gesteld.’
Melk de witte sloper
Van Beekveld doelt onder meer op het Canadese boek ‘Got Milked?’ (‘Melk de witte sloper’) dat enkele jaren geleden nogal wat media-aandacht gekregen. De schrijfster claimt dat het niet alleen onnodig is om melk te drinken, maar ook gevaarlijk voor de gezondheid.