Snor en baard afscheren tegen bierverspilling

Snor en baard afscheren tegen bierverspilling

Terwijl Movember en goede doelenacties mannen aansporen om hun baarden en snorren te laten staan, is speciaalbier webshop Hopt.nl juist een actie gestart om mannen hun baarden en snorren te laten afscheren. Al dat haar zorgt er namelijk voor dat er in Nederland tienduizenden liters bier per jaar worden verspild, melden de initiatiefnemers.

De campagne heet ‘Shavings for Savings’ en was eerder een groot succes in Frankrijk. Hopt.nl wil hiermee de aandacht vestigen op de groeiende markt voor craft bieren, waarbij craft staat voor vakmanschap. Het aantal kleine Nederlandse brouwerijen van deze speciaalbieren verdubbelde de afgelopen drie jaar naar 434 producenten. Daarmee staat Nederland wereldwijd op de achtste plaats. De consumptie van speciaalbier nam in 2016 toe van 985.000 naar 1,1 miljoen hectoliter. Een groei van 12 procent. 'Maar van al dat craft bier worden hectoliters verspild doordat er bier blijft hangen in snorren en baarden. Dat wordt uiteindelijk niet genuttigd en dat is doodzonde', licht Berry Plokker van Hopt.nl de ludieke actie toe.

90.000 liter bier verspild

Onderzoek in Groot-Brittannië heeft namelijk uitgewezen dat daar jaarlijks ruim 90.000 liter bier (162.000 pints) verspild wordt door gezichtsbeharing. Bij testen op menselijke proefpersonen bleek dat snorren en baarden 20 procent van hun eigen gewicht kunnen absorberen. Zo blijft bij elke slok bier 0,56 milliliter hangen in het haar. De gemiddelde Brit drinkt 102 liter bier per jaar, de gemiddelde Nederlander drinkt ‘slechts’ 83 liter, maar dat betekent nog steeds dat er tienduizenden liters bier per jaar verspild worden door gezichtsbeharing.

Daarom roept de website iedereen op zijn snor of baard af te scheren. Dat terwijl veel brouwers maar ook liefhebbers van craft bieren juist hipsters zijn die baarden en snorren dragen. 'De markt voor craft bieren wordt inderdaad gekenmerkt door authentieke personen. Maar omwille van het craft bier, dat met alle liefde gemaakt is, roepen wij iedereen toch op om zich voor één keer te scheren, zodat niets van het bier verloren gaat', aldus Plokker.

Actie

Hopt.nl is onderdeel van Saveur Biere, een bier speciaalzaak in Frankrijk. Tijdens de actie kunnen mensen hier een foto uploaden van vóór en na het scheren. Voor elke afgeschoren baard of snor voegt de webshop een flesje Goose Island IPA plus een gelimiteerd aantal Goose Island glazen toe aan de winkelmand als tegenprestatie. Mensen zonder gezichtsbeharing kunnen toch meedoen door een foto van hun ‘kale’ gezicht in te sturen en te laten weten dat ze de actie tegen bierverspilling steunen.

>>Bierdossier van Misset Horeca