Heineken 0.0 stuwt verkoopcijfers bierbrouwer

Heineken 0.0 stuwt verkoopcijfers bierbrouwer

Bierbrouwer Heineken heeft afgelopen jaar met name met bier van zijn eigen merk goed geboerd. Volgens topman Jean-François van Boxmeer betekende de groei met bijna 8 procent de beste prestatie van het merk Heineken in ruim tien jaar tijd, geholpen ook door de 0.0-variant die inmiddels in 38 landen beschikbaar is.

Heineken kende als geheel een volumegroei van 4,2 procent wereldwijd. In alle regio's waar het bedrijf actief is werd meer bier verkocht. Al met al zorgde dat voor een netto-omzet van 22,5 miljard euro. De operationele winst (beia) steeg met dik 6 procent tot 3,9 miljard euro. Stijgende kosten werden daarbij gecompenseerd door hogere prijzen en besparingen.

Van Boxmeer benadrukt dat de operationele winstmarges wat minder waren. Dit kwam onder meer door stijgende grondstofprijzen, wisselkoerseffecten en inspanningen die Heineken doet om de recent overgenomen activiteiten in Brazilië te stroomlijnen.

In China, waar Heineken eerder een miljardendeal tekende met CR Beer, wacht de brouwer nog altijd op goedkeuring van de autoriteiten. Heineken nam voor 1,9 miljard euro een belang van 40 procent in de grootste brouwer van China. In de praktijk betekent dat dat Heineken zijn bezittingen in China verkoopt aan CR Beer en dat die onder licentie bier van Heineken aan de man brengen via hun wijdvertakte distributienetwerk. Volgens Van Boxmeer liggen er voldoende kansen voor beide bedrijven in China.

Wisselende economische omstandigheden

HeinekenVoor dit jaar rekent Heineken op een operationele winstgroei van 4 tot 6 procent. De brouwer waarschuwt evenwel voor de huidige economische omstandigheden die nogal wisselend zijn. Ook kosten voor grondstoffen en logistieke kosten zullen hoger uitvallen. Heineken zal aanhoudend op de kosten letten en met initiatieven komen om productiever te werken.

Heineken verwacht verder dit jaar circa 2 miljard euro te investeren in de eigen bedrijfsvoering, installaties en eigendommen. Dat bedrag ligt nagenoeg gelijk aan de 1,9 miljard euro die in 2018 werd geïnvesteerd.

Bierprijzen horeca

Heineken verhoogde dit jaar de bierprijs voor de horeca gemiddeld met zo’n 3,7 procent. Dat is 0,9 procent meer dan de stijging die het vorig jaar doorvoerde. Heineken vraagt nu voor een liter kelderbier van haar gelijknamige pilsmerk  €3,05. Dat was in 2018 €2,93. De prijsstijging ligt daarmee dus rond het gemiddelde en is zo’n 3,6 procent duurder. Een 50-literfust Heineken-pils kost in 2019 €146,92. Vergeleken met de €141,71 in 2018 is dat een stijging van ruim 3,6 procent.