artikel

Het managen van teleurstellingen

Catering

Maandag 4 augustus was het dan eindelijk zover. De aankomst van de ss Rotterdam in haar thuishaven. Tienduizenden opgetogen kijkers van Hoek van Holland tot in het centrum van Rotterdam langs de kant van de Maasoevers, tientallen vaartuigen rondom het schip als escorte. Al met al werd het nog een heel feest met ontzettend veel media-aandacht. Daaruit blijkt maar weer dat het sentiment rondom de ss Rotterdam ontzettend groot is onder de bevolking.

Het managen van teleurstellingen

Maar ook het bedrijfsleven staat niet onverschillig tegenover de mogelijkheden die de ss Rotterdam straks te bieden heeft. Maar liefst 180 bedrijven zijn inmiddels lid van de “Captains Club”, een community van bedrijven die enerzijds financieel aan het schip doneert en anderzijds het schip zullen gaan gebruiken als platvorm in hun marketingcommunicatie en relatiemanagement. De leden van de Captains Club, maar ook tal van andere bedrijven staan als het ware te dringen om als eerste aan boord hun bijeenkomst te kunnen organiseren. En stonden dus ook vooraan tijdens de aankomst om “hun schip” te zien afmeren aan het Derde Katendrechtse Hoofd.

Vertraging

Wat een teleurstelling dus dat de eigenaren van de ss Rotterdam daags na het afmeren hebben moeten vertellen dat de opening van het schip (wederom) wat vertraagt wordt. Oorzaak is een controverse tussen de eigenaren van het schip, Woningbouwvereniging WOONBRON, en het bedrijf dat de infrastructuur aan boord monteert IMTECH. Een controverse die zo hoog is opgelopen dat WOONBRON op zoek is naar een alternatieve leverancier. Met een vertraging van een enkele maanden als gevolg.

Bij On Board On Shore betekent dat het opstarten van een informatieronde naar bedrijven die opties en reserveringen hebben aan boord vanaf 1 november dit jaar. Met tientallen relaties hebben wij contact gehad om hun evenement te verzetten naar een alternatieve locatie of naar een andere datum. En ook dan komt het sentiment en de magneetwerking van de ss Rotterdam naar voren. 90% van de klanten verschuift zonder slag of stoot zijn evenement naar later datum. Ze vechten er als het ware voor om als één van de eerste hun feest aan boord te kunnen organiseren. Maar we constateren gelukkig ook dat er voor de langere termijn bijzonder veel animo voor het organiseren van evenementen aan boord is. Door een bijzonder snelle en heldere communicatie zijn we er in geslaagd 98% van onze relaties te helpen en dat het enthousiasme voor de ss Rotterdam onverminderd groot is.

Natuurlijk is het ook mijn taak om op dit soort momenten het moraal onder de medewerkers van On Board On Shore op te peppen. Dat doen we dan ook direct met een biertje en een bitterbal op een plaatselijk terras en door zo goed mogelijk voor een ieder de consequenties van één en ander in beeld te brengen. De medewerkers van On Board On Shore zijn er inmiddels wel klaar voor de opening van “hun schip”.

De ss Rotterdam mag zich onderhand wel onder de grotere projecten van Nederland scharen zoals Rijksmuseum, Erasmus Brug, HSL en Betuwe lijn. Ze hebben gemeen dat ze allemaal wat meer kosten en met wat vertraging werden of worden opgeleverd. Maar uiteindelijk zijn het projecten waar we met z´n allen decennia lang plezier van hebben, waarmee we ons van de middelmaat onderscheiden en gepast trots op zijn. En dat geldt ook voor de ss Rotterdam. Het duurt wat langer maar de eigenaren zijn niet bang telkens extra te investeren in de meerwaarde van het schip. Zo is nu ook bekend geworden dat “het hart” van het schip voor bezoekers toegankelijk wordt, of te wel de machinekamer wordt onderdeel van de rondleidingen.

Samengevat is het managen van teleurstellingen dan ook een boeiend en uitdagend onderdeel van mijn rol als directeur bij On Board On Shore.

Henk Kroneberg

On Board Off Shore

Directeur

Zie ook eerdere columns: