artikel

Nationaal Catering Onderzoek: Cateraar moet de gast ‘raken’

Catering 932

Dagelijks eten bijna 4 miljoen mensen hun lunch in een bedrijfsrestaurant. Ruim 60 procent hiervan, zo’n 2,5 miljoen gasten, staat open voor gezond eten en drinken. Een forse stijging vergeleken met tien jaar geleden. Het is één van de uitkomsten van het Nationaal Catering Onderzoek 2016-2017 dat recent werd gepresenteerd door Foodstep.

Nationaal Catering Onderzoek: Cateraar moet de gast ‘raken’
U.F.H, gemaakt door Sebastiaan van Gestel van Hutten Catering.

Voor het onderzoek werden 12.500 consumenten (online) door Foodstep geïnterviewd. Daarnaast vonden er interviews plaats met cateraars, groothandels en opdrachtgevers, waaronder de Rijksoverheid en Google. Tot slot zijn de resultaten bespiegeld door een trendwatcher. Als het onderzoek één tendens laat zien, dan is het wel dat de markt voor bedrijfscatering weer groeit, maar ook sterk verandert. Met patronen die sneller wijzigen en meer met elkaar verbonden zijn. Het wordt veroorzaakt door de instroom van de Millennials op de arbeidsmarkt. Deze mensen, in de leeftijdscategorie van zestien tot 31 jaar, behoren tot een veeleisende, zelfbewuste generatie.
Op hun bord verwachten ze meer variatie (o.a. bio, vega, internationaal) in het eten. Het is de generatie die wereldreizen maakt en daarmee ook weet hoe het eten daar smaakt en dit ook thuis wil proeven (de échte smaak en niet de Nederlandse afgeleide daarvan). Voor hen geen anoniem bulkvoedsel, maar eten en drinken met een identiteit. Denk aan streek-, ambachtelijke en biologische producten. Door de groeiende populariteit van dergelijk voedsel wordt de transparantie groter en de afstand tussen de producent en de consument kleiner. Bovendien leidt deze ontwikkeling tot hernieuwde aandacht voor smaak en de waarde van voeding. Om deze beweging de komende jaren ‘aan te jagen’, zal het aanbod nog gezonder, gevarieerder, transparanter en eerlijker moeten worden.

Voedsel als fashion

Er is veel media-aandacht voor voeding, met de nadruk op het effect dat goed eten heeft op gezondheid en vitaliteit. Voedsel als het nieuwe fashion. Maar het onderzoek toont ook nadrukkelijk aan dat de ‘gewone’ gast veel minder snel ‘om’ gaat dan de media ons willen doen geloven. Meer evolutie dan revolutie. Het rapport schrijft: ‘Kijkend naar de adoptiegroepen gezonde voeding, zien we nog steeds een substantiële groep die wel let op gezonde voeding, maar dit nog lang niet altijd koopt (‘toeschouwers’). En dan is er nog een groep die niet eens let op gezonde voeding en het maar af en toe koopt op het werk (de ‘thuisblijvers’). Cateraars en opdrachtgevers leggen echter wel steeds meer nadruk op gezondheid en vitaliteit. Kijk bijvoorbeeld naar het Food Program van Google of hoe de Rijksoverheid een gezonde levensstijl van haar medewerkers stimuleert en eisen stelt aan het catering-aanbod.’
Een voorloper op dit gebied is Hutten Catering. Deze cateraar staat met afstand bovenaan op de ladder van de Net Promotor Score. Het betekent dat Hutten de gast weet te raken en verbondenheid creëert. Voor Hutten draait het erom van betekenis te zijn. ‘Voor onze maatschappij, medewerkers en gasten. Dat is wat echt telt, want daarmee stretchen we het geluk van de ander’, aldus Bob Hutten. ‘Hutten wil met gastvrijheid, ambachtelijk bereid eten en drinken bijdragen aan een beter, leuker, gezonder, lekkerder, eerlijker en duurzamer leven. Voor opdrachtgevers, hun gasten en medewerkers, voor de samenleving.’

Gezond in de lift

In 2007 stond 42 procent van de gasten negatief tegenover gezond eten en drinken. De overige 58 procent was positief of neutraal. Tien jaar later zien we dat de positieve groep aan het groeien is. Anno 2016 staat 64 procent positief of neutraal tegenover gezond eten en drinken. Uit het onderzoek blijkt dat in de supermarkt er in 2016 in dezelfde mate naar gezonde producten wordt gekeken als in 2007. In bedrijfsrestaurants en de horeca wordt aanzienlijk meer naar de gezondheid van producten gekeken. Hier zit deze ontwikkeling ook in de lift. Om dit in bedrijfsrestaurants verder te stimuleren, kan door middel van communicatie het gezondheidsbewustzijn van de medewerkers worden vergroot. Bijvoorbeeld door meer informatie over de producten. Wel blijkt het begrip ‘gezond’ de afgelopen jaren een stuk breder geworden. Uit het onderzoek komt naar voren dat bepaalde producten worden geassocieerd met gezond eten en drinken op het werk. Vers is voor de medewerkers een basisconditie van gezond eten. 100 procent natuurlijk wordt steeds belangrijker, en ambachtelijke, lokale producten worden vaker geassocieerd met gezond eten. Daarnaast maakt het onderzoek duidelijk dat de wensen en voorkeuren voor de lunch veranderen en ruimer worden. Biologisch-ecologisch en vegetarisch eten wordt steeds belangrijker.

Trends komen overwaaien

Smaak, variatie en anders eten zijn belangrijke trends. Food Inspiration laat in zowel het trendreport als het jaarboek van 2017 zien dat er verschillende trends uit het buitenland komen overwaaien. Zoals: de New Nomadic Cuisine; wereldse smaken – kleurrijk en multicultureel en meerdere eetmomenten per dag. Millennials tillen iets minder zwaar aan calorieën en nutriënten dan andere generaties. Ze letten meer op kwaliteit, smaak en ethiek van het eten. Er ontstaan, als gevolg van trends in demografie, technologie en economie, ingrediënten voor een nieuwe wereldwijde nomadische keuken: de New Nomadic Cuisine. Niet als reactie op de gevestigde culinaire trends als lokaal en duurzaam, maar als logisch gevolg van de ontembare reislust. Ook willen de millennials veel meer avontuur in het eten, ze staan open voor onverwachte combinaties, exotische ingrediënten, pittige en krachtige smaken. Nomadic, maar wel ‘based on a true story’. Ook van belang: de food ethics. Wat er aan eten op het bord ligt, is een spiegel van de wereld. We beseffen beter dat de wereld een gesloten systeem is met eindige hulpbronnen.

Tot slot blijkt uit zowel het Nationaal Catering Onderzoek als uit de trendwatchers dat de eetmomenten van de gast veranderen. De klassieke drie-eenheid ontbijt-lunch-diner wankelt. Door flexibilisering en individualisering van arbeid gaan we over naar zes of meer eetmomenten per dag. De gast anno 2016 bestelt een steak om elf uur ’s ochtends en een schaaltje havermout voor het slapen gaan. In zowel horeca als catering loopt een nieuwe consument rond die als een soort clockless-nomade door de foodwereld zweeft. Onder hen veel millennials, voor wie blurring tussen werk en privé, maar ook tussen online en offline, de normaalste zaak van de wereld is. Het aantal millennials zit nu op 80 miljoen, wereldwijd. Tijd om naar ze te luisteren en clockless eating als serieuze trend te zien. 

Leestip: de cateringtrends van 2017

Reageer op dit artikel