artikel

Gezonde snacks als basis van verrassende combinaties

Catering 1964

Snacks kampen met een gemixt imago: enerzijds staan ze bekend als ongezond en als een verkeerde keuze, anderzijds vormen ze de basis voor een ultiem en smakelijk verwenmoment. Consumenten kunnen nu kiezen voor een gezonde lunch of een gezond diner dankzij het aanbod verrassende variaties van bekende snackleveranciers.

Gezonde snacks als basis van verrassende combinaties

Publieke discussies over een gezonde levensstijl, waarbij het draait om bewuster leven, eerlijke voeding en milieuvriendelijke producten, worden vaker gevoerd dan ooit tevoren. Het Voedingscentrum lanceerde vorig jaar de nieuwe Schijf van Vijf, waarbij het belangrijkste advies voor consumenten is om meer groenten te eten (250 gram per dag) en vooral minder vlees te consumeren. Voor cateraars ligt daar een uitdaging: het aanbod moet gezond en verantwoord, maar ook snel te bereiden zijn en een fijne marge kennen. Uit een ronde langs de snackproducenten blijkt dat iedereen probeert de klanten te inspireren met recepten, variaties en aanvullingen op het assortiment om aan de vraag van de consument te voldoen.
Bij Van Geloven vinden ze dat klanten en consumenten recht hebben op goede snacks, die op een eerlijke en verantwoorde manier zijn gemaakt. Verduurzaming staat dan ook al jaren hoog op de bedrijfsagenda en er zijn al flinke stappen gezet: de overstap naar scharreleieren, een groeiend assortiment vegetarische producten en minder CO₂-uitstoot bij de productie.

Leestip: Serveer onderscheidende snacks bij de lunch

De boodschap van Van Geloven is eerlijk en duidelijk: snacken mag en kan, zolang de consument verder voldoende varieert en voldoende beweging krijgt voor een gezonde levensstijl. ‘Bovendien bevat een broodje kroket minder vet dan een broodje oude kaas’, zegt Yvonne Schillemans, senior brandmanager, ter verduidelijking. ‘Voor de benodigde variatie en inspiratie hebben wij chefs inspiratierecepten laten ontwikkelen. Hiermee
laten we zien dat cateraars gemakkelijk kunnen variëren met groenten en gezonde snacks. Vernieuwing kan een lastige opgave zijn, maar met deze recepten hopen we een handje te helpen bij het presenteren van verrassende producten met de vertrouwde snack als basis.’

Salade van kipfingers.

De groene salade met Mora-kipfingers is een voorbeeld van zo’n gezonde variatie. Meer dan de Mora-kipfingers, gemengde sla, croutons, Parmezaanse kaas, rode ui, een gekookt ei en caesar-dressing is er niet nodig. Dankzij de kipfingers krijgt deze redelijk standaardsalade een krokante en verrassende bite. Voor wat extra kleur kunnen eventueel nog zongedroogde tomaatjes worden toegevoegd.
‘Er is veel meer mogelijk met snacks dan je in eerste instantie denkt’, weet Schillemans. ‘Wat dacht je van de Ratatouille Ribster met courgette, paprika en aubergine?’ De Ribster van Mora is een pittige snack met een zoete barbecuesmaak. Voor het recept wordt de Ribster bereid volgens de verpakking, hetzelfde geldt voor de tortilla. De groenten (grove stukken rode paprika, courgette, aubergine en witte ui) worden op de bakplaat gebakken met peper en zout. De helft van de tortilla wordt ingesmeerd met kant-en-klare Smokey BBQ-saus, daarop wordt een deel van de groenten geplaatst, dan de Ribster en de andere helft van de groenten erop. Garneren met nog wat extra BBQ-saus en de tortilla dichtvouwen, waarbij één zijde wordt opengelaten. Door er een vetvrij papiertje om te wikkelen, staat de Ratatouille Ribster extra leuk gepresenteerd op het buffet en loopt er geen saus uit tijdens het eten. Ook Izico heeft groente toegevoegd in het assortiment, met de Beckers Deluxe Groente Loempia. Deze loempia is bereid met dagverse groenten, zoals taugé, doperwten en broccoli en smakelijke omeletreepjes van scharrelei. Ook is het product vrij van kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen: een verantwoorde snack dus.

Verrassend Aziatisch: licht, vers en gezond

Salomon FoodWorld zet in op variatie in de keuken met zijn ‘The Spirit of Asia’-assortiment met authentieke recepten, traditioneel handwerk en verse en originele ingrediënten. ‘Verse groenten en exotische kruiden maken oosterse gerechten tot een bont spektakel – voor het oog en voor de tong’, vermeldt de productbeschrijving. Ingrediënten als kokosmelk, bamboescheuten, citroengras of vissaus zijn vooral bekend uit de Aziatische keuken, maar werden door Salomon toegepast in gemakkelijke producten die zeer geschikt zijn voor iedere keuken. ‘Gasten willen niet elke dag hetzelfde eten’, meldt Remco Kerssens, operations director bij Salomon. ‘Zeker de huidige generatie, bekend als de Millennials, wil graag worden verrast met bijzondere producten. Onze Aziatische snacks zijn hiervoor bij uitstek geschikt, bijvoorbeeld de klassieke Aziatische noedelgerechten die wij hebben vertaald naar fingerfood op een spiesje. Onze nieuwe Noodle Sticks bevatten de beste smaken uit China, Japan en Thailand.’ De Noodle Stick is verkrijgbaar in drie smaken: Pad Thai, Sweet & Sour en Teriyaki.

Noodle Sticks: verkrijgbaar in drie varianten.

De Aziatische keuken staat bekend als licht, vers en gezond: knapperige groenten en exotische ingrediënten zijn hierbij de belangrijkste bouwstenen. Die komen ook terug in de Dim Sum Mix van Salomon: een assortiment met vier perfect op elkaar afgestemde Dim Sum-lekkernijen. De Shrimp Shaomai, Yaki Gyoza, Seaweed Roll en Cabbage Roll hebben allemaal dezelfde kooktijd, waardoor de bereiding een fluitje van een cent is. Door de Dim Sum-specialiteiten te presenteren in het bijbehorende stoommandje, ontstaat direct een stukje extra beleving voor de gasten. Salomon heeft niet alleen een Aziatisch assortiment, maar ook een Mediterraan, Amerikaans, Duits en Indiaas, Oriëntaals en Afrikaans assortiment. Een themaweek is dankzij deze productgroepen in een handomdraai georganiseerd en ingevuld. ‘De presentatie en attractiviteit van de producten spelen een heel grote rol in het succes’, aldus Kerssens.

Voedingscentrum: maximum 110 kilocalorieën per portie

Riëlle de Vries, trademarketeer bij De Vries Van Oers, bespeurt een toenemende vraag naar producten die beantwoorden aan de nieuwe eisen van het Voedingscentrum. ‘Wij spelen hierop in door snacks te ontwikkelen die daaraan voldoen, bijvoorbeeld door te zorgen voor een maximum van 110 kilocalorieën per portie. Ook ontwikkelen we samen met een klant clean label-snacks en zijn we producten met minder E-nummers, minder zout en minder vet aan het testen.’ Het Voedingscentrum stimuleert scholen bij het aanbieden van een gezondere keuze in de kantine met het project ‘De Gezonde Schoolkantine’. Kantines kunnen een zilveren of gouden Schoolkantine Schaal verdienen door hun aanbod aan te passen aan de nieuwe richtlijnen. Zilveren en gouden kantines geven gezondere producten een hoofdrol, zonder ongezonde keuzes helemaal te verbannen.

De Mexicano op een broodje met sla, komkommer en tomaatjes.

‘Vooral scholen zijn daarom enthousiast over onze nieuwe concepten, waarbij we bijvoorbeeld de Mexicano of Bonita presenteren in een wrap met sla en een uitje of op een broodje met sla, komkommer en tomaatjes’, zegt De Vries. Daarnaast is de Anonimo (alias de snack zonder naam) nieuw in het assortiment van De Vries Van Oers; deze leent zich goed voor een vulling van groente, zoals een lente-uitje, gebakken champignons en een mix van gegrilde groenten.

‘Waldkorn-bruinbrood-tosti is verantwoord alternatief’

Ook producent TopKing is bekend met de eisen van het Voedingscentrum. Commercieel manager Oscar Visser: ‘Er is een grote vraag naar een verantwoord aanbod, zeker vanuit (school)kantines, zorginstellingen en sportclubs. De gewone tosti’s met ham en kaas maken al lang deel uit van ons assortiment, maar met de introductie van de Waldkorn-bruinbrood-tosti bieden we een verantwoorder alternatief.’ De Waldkorn-tosti bevat meer vezels, granen en zaden, waardoor hij gezonder is. ‘De tosti blijft gewoon heel populair en spreekt vooral de jeugd aan. Met deze Waldkorn-tosti bied je hen een beter alternatief, dat vooral erg lekker is. Dat blijft toch wel de basisvoorwaarde.’

Gezonde tosti.

Hippe burgers

De opmars van de hamburger is al een aantal jaar aan de gang, maar ook daar liggen variatiemogelijkheden. TopKing speelt met de Slider 66 in op de huidige populariteit van de hamburger, ‘maar dan vernieuwend, trendy en vooral erg lekker’, zegt Visser. ‘Onze burgers wegen 66 gram, waardoor ze geschikt zijn voor heel veel gebruiksmomenten. Voor de barbecue, als late night snack, voor het buffet, shared dining, maar ook bij een lunch of als maaltijdcomponent.’
De burgers zijn verkrijgbaar in kalfs-, lams- en rundvlees; voor ieder wat wils. Op de website van TopKing zijn negen inspiratierecepten met de burgers te vinden. Een voorbeeld is de ‘Healthy Burger’: een sesambroodje met couscous, radijs, de Slider 66 naar keuze, gegrilde gele paprika, gegrilde courgette en baba ganoush. ‘Op deze manier kun je leuk variëren en zo’n opgebouwd burgertje ziet er bovendien ook nog eens hartstikke leuk uit’, vindt Visser.

Vertrouwde croquet met verrassende vulling

Royaan ziet dat de consument na jaren van crisis zichzelf af en toe wil verwennen met een heerlijke, warme snack. Een voorwaarde die daarbij steeds meer geldt, is dat het een verantwoord product moet zijn. Jan-Willem ter Veer, marketing & trade manager Foodservice bij Royaan: ‘De consument wil graag de zekerheid hebben dat hij geen troep in zijn mond stopt én wil graag worden verrast als hij buitenshuis eet. Dat kan heel goed met onze Van Dobben Lunchspecials en de Van Dobben Lakenvelder Croquet.’ Volgens Ter Veer zijn de Van Dobben Lunchspecials anders dan anders en probeert het bedrijf zijn klanten met de speciaal ontwikkelde recepturen uit te dagen om te variëren. De lunchspecials bestaan uit een rundvlees-, kalfsvlees-, kaas- en satécroquet en zijn vernieuwend, maar toch eenvoudig samen te stellen, waardoor ze erg geschikt zijn voor de kleine kaart.
Royaan heeft vier lunchspecials bedacht, waaronder het broodje Van Dobben Kalfsvleescroquet met rijke smaken van truffel en zuurkoolsalade. Ook het broodje Van Dobben Kaascroquet is een verrassende variant op het standaard broodje, dankzij de zoete twist van uiencompote en frisse tomaat. Het broodje met de Kipsatécroquet is een ware smaaksensatie met taugé, atjar, chilicrème en krokante ui. Uiteraard mag het broodje Van Dobben Rundvleescroquet niet ontbreken in de rij: de Hollandse klassieker verfrist met rodekoolsalade en grove mosterdcrème. De recepten zijn op de website van Van Dobben te vinden.

Broodje Van Dobben Kaascroquet.

Een innovatie van Royaan is de al genoemde Van Dobben Lakenvelder Croquet en -bitterbal. Deze producten zijn het resultaat van een samenwerking tussen Albron en Royaan. Ter Veer: ‘Albron wilde graag het snackassortiment verduurzamen en vroeg ons daarin mee te denken. Het resultaat is deze bijzondere Lakenvelder Croquet en -bitterbal. Deze snacks zijn exclusief beschikbaar voor Albron, maar hiermee willen we laten zien dat het goed mogelijk is om samen te werken en met een nieuw, innovatief product te komen dat aansluit bij de wensen van onze klant.’ De Croquet en bitterbal zijn gemaakt van vlees van de Lakenvelder, een zeldzaam en authentiek Nederlands runderras. De Meester Croquettemaker van Van Dobben heeft met dit vlees een unieke receptuur ontwikkeld.

Bitterballen met originele toppings

Niet alleen de lunch- en dinermomenten lenen zich voor het variëren met gezonde snacks. Ook de borrel wordt spannend met nieuwe varianten van de klassieke borrelhap. Zoals de Pick & Mix van Royaan: een culinaire variant op de vertrouwde portie bitterballen. ‘Pick & Mix is een verrassende combinatie van Van Dobben-bitterballen met originele toppings’, legt Ter Veer uit. De groentebitterbal wordt gegarneerd met crème van gepofte zwarte knoflook met lookcress, de kaasbitterbal met vijgencrème met yoghurt-flakes en op de kalfsvleesbitterbal is olijvencrème met tonijn-flakes te vinden. Ook de standaard rundvleesbitterbal in de mix heeft een culinaire twist gekregen met een crème van appelmosterd met shiso purper, een cress met frisse komijnsmaak. Salomon FoodWorld heeft meer dan twintig smaakjuweeltjes in het assortiment, waarvan een groot deel zeer geschikt is voor bij de borrel. Van de bekende mozzarellasticks tot de Asia Cigar Thai Chik’n uit het Finger Food Hits-assortiment. Laatstgenoemde is een dun en zacht loempiaatje in een knapperig sesamlaagje, gevuld met kipfilet, kokosmelk en groenten in een pittige Red Curry-saus. De Aziatische Chik’n Sweet Pepper Stick is ook verrassend: een zoet-pikant gemarineerd kipfiletje op een bamboespies, gevuld met rode, gele en groene paprika.

Kerssens van Salomon: ‘Brood met een warme vulling blijft onverminderd populair, maar ook fingerfood en snacks kunnen uitstekend worden gecombineerd tot een complete maaltijd. De gemiddelde gast wil niet iedere dag hetzelfde eten en wordt daarom graag verrast met nieuwe producten of variaties. De creativiteit van de chef of de keuken is daarbij de enige grens.’ 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels