blog

Luisteren

Catering

Net als dat het woord ‘ambachtelijk’ enigszins aan authenticiteit heeft ingeboet sinds er lukraak mee wordt gestrooid op pakjes vol smaakversterkers, is het woord ‘klantvriendelijk’ inmiddels ook aan inflatie onderhevig.

Luisteren

Onderhand heeft immers elk bedrijf ‘klantvriendelijkheid’ in zijn kernwaarden staan. En het klinkt zo simpel: vriendelijk zijn voor je klant. Maar de moeilijkheid begint al bij het woord ‘klant’. Want wie is de ‘klant’ in bijvoorbeeld een bedrijfsrestaurant? Is dat de medewerker die een maaltijd koopt? Of is dat de facilitair manager die het meerjarencontract met een cateraar beheert?

En dan die vriendelijkheid. Vriendelijk voor wie? Het is niet vanzelfsprekend dat als de medewerker tevreden is, de facilitair manager dat ook is, en vice versa. De medewerker wil variatie in de maaltijden, terwijl de manager juist gebaat is bij continuïteit.

Ongeacht wie de klant precies is en wat vriendelijkheid exact inhoudt, één ding is essentieel: luisteren. Want als je niet luistert naar je klanten, dan weet je ook niet hoe je vriendelijk voor ze kunt zijn.

En als je goed luistert dan hoor je dat men gevarieerd, écht ambachtelijk eten wil, 
zonder smaakversterkers. Dat de facilitair manager wil dat dat zijn medewerkers écht tevreden zijn.

Het is de missie van We Canteen om hierin te faciliteren door verschillende lokale ondernemers in het bedrijfsrestaurant te brengen. Om zo zelfs clichéwoorden als ‘ambachtelijk’ en ‘klantvriendelijk’ weer hun oorspronkelijke waarde terug te kunnen geven.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels