blog

Zero

Catering

Zorgorganisaties twijfelen over het aanbieden van services zoals receptie en restaurant. Ze zien wel het belang in van een goede relatie met de buitenwereld, de ontmoeting, dus een leefbare omgeving binnen voor cliënten, bezoekers en medewerkers. De angst echter is de kosten en de afwezigheid van betrouwbare cijfers.

Zero

Deze angst is terecht. Verliezen van €100.000 in zorgrestaurants zijn eerder norm dan uitzondering. In onze Zorgscan hebben we bewezen dat kosten zero haalbaar is mits focus op de marketing P’s. Promotie! Wellicht zwaarst onderschat, maar kleine beetjes helpen: elke dag één gast extra en/of een verhoging van de gemiddelde besteding met €1.

Belangrijke promotievragen zijn:
is er een marketingplan aanwezig? Bestaat er synergie in aanbod tussen locaties? Is de interne & externe communicatie op orde? Maar vooral: hoe is het gesteld met persoonlijk uitnodigen? Tien gasten à €7 is op jaarbasis €25.000 extra omzet (het gemiddelde zorgrestaurant heeft €160.000 omzet) Is er vervoer voor gasten? Zorgen voor €1 bijverkoop per gast (€20.000).

Buiten winnen is binnen beginnen! Kweek goodwill. Beloon mantelzorgers met een diner voor de familie? Haal verenigingen in huis. Beloon ze met een feestje of met het gebruik van vergaderruimtes? Beste harde tip: maak uw plannen SMART realistisch en meetbaar, toets wekelijks hoe de voortgang is. Beste zachte tip: zorg dat alle medewerkers een gast uitnodigen omdat ze ambassadeur zijn tegen eenzaamheid. Samen op weg naar operatie Zero. Interesse? Mail dan naar zorgscan@foodstep.com.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels