blog

Core business

Catering 586

Het is alweer dertien jaar geleden dat wij zijn gestart met Bos & Bos Catering. Deze naam hebben we toen bewust gekozen, immers het woord ‘catering’ dekt de hele lading ins ons vakgebied. Partycatering, stadioncatering, eventcatering, zorgcatering, enzovoort. Breed genoeg dus, zo dachten wij. Niets blijkt echter minder waar.

Core business

Twee jaar na onze start namen wij Restaurant Koetshuys De Ennemaborgh over. De naam dekt niet de lading, want deze locatie was alleen partijmatig open en sloot dus prima aan bij onze core business. Vlak daarna openden wij een nieuw bedrijf. Dit was de eerste in een reeks die ook regulier geopend was. Een eerste kennismaking met ‘een ander soort’ gasten en ook een ander soort exploitatie.

Pas medio 2009 drong het tot ons door dat we ‘iets’ moesten doen, vooruitlopend op de naderende economische crisis. We realiseerden ons dat partycatering wel eens de eerste sector zou kunnen zijn die klappen kreeg. Er kwam een kans, namelijk de horeca-exploitatie van het Drents Museum en daarna het Groninger Museum. Een andere tak van sport dan onze core business. Een gewaagde keuze (lees ook investering). Op het hoogtepunt van de economische crisis hebben wij het zwaar gehad – heel erg zwaar, durf ik best te zeggen. Nooit zijn we echter afgeweken van onze nieuwe koers en steeds hebben we onze middellangetermijnvisie bijgesteld. We hebben het uiterste uit onze medewerkers en onszelf gehaald.
Bij onze ‘vaste’ locaties zagen wij de eerste tekenen van een licht economisch herstel en pas daarna bij de partycatering. Dit deed ons beseffen dat we de juiste keuzes hadden gemaakt door af te wijken van onze core business. Inmiddels hebben we nog een aantal ‘andersoortige’ horeca-exploitaties aan onze portefeuille toegevoegd, waaronder één van de mooiste cafés in hartje Groningen: Huis De Beurs. Weer een heel andere sector in de gastvrijheid-industrie, maar wel één die ook rendement oplevert. Bos & Bos Catering dekt niet meer de lading van onze activiteiten en is zeker niet onze core business, maar het is wel een sterke naam. Een naam hoeft dus niet de lading dekken, maar moet rendement opleveren, ook al is het niet je corebusiness. Dat noem ik ondernemen. Ondernemen is onze core business.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels